Artikel top billede

Apples erhvervs-planer tager form: Sådan skal du kapres som kunde

Mens iPad-salget skranter, lægger Apple an til at udfordre konkurrenter som Dell, HP, SAP og Oracle på markedet for forretningssoftware.

Apples planer om at udvikle applikationer rettet mod erhvervslivet er nu så langt fremme, at selskabet er begyndt at opbygge selvstændige salgsteams på området.

Samtidig har Apple over det sidste års tid holdt en stribe frokostmøder med potentielle kunder, hvor man har præsenteret sine planer om at gå ind i markedet for forretningsapplikationer.

I enkelte tilfælde har Apple endda indledt direkte forhandlinger med for eksempel bank-koncernen Citigroup.

Det skriver Reuters med henvisning til kilder tæt på Apple.

Samtidig er Apple langt fremme i forhandlinger med en stribe app-udviklere som Service Max og Plangrid.

Der er dog ingen detaljer om indholdet af Apples møder med de mulige fremtidige kunder og app-udviklerne.

For tre måneder siden kom det frem, at Apple var gået i partnerskab med IBM om et tættere samarbejde indenfor forretningssoftware. Der er blandt andet lagt op til, at Apple vil sælge iPhones og iPads med præinstallerede apps rettet mod erhvervskunder.

Det ses ifølge Reuters som en udfordring af nogle af de traditionelle giganter indenfor business-applikationer - Dell, HP, Oracle og SAP.

iPad-salget skranter

Apple har de sidste tre kvartaler oplevet nedgang i salget af iPads, og planerne om at gå ind på erhvervsmarkedet ses af analytikere som Apples måde at kompensere for svigtende vækst indenfor Apples ellers blomstrende device-forretning.

Hidtil har Apple ikke haft en konkret model for salg til erhvervskunder.

Det hænger ifølge analytiker John Rymer fra Forrester sammen med, at Apples forretningsmodel rimer dårligt med de ofte meget specialiserede krav, som virksomheder stiller til applikationer og it-systemer.

Men nu er Apple enten af lyst eller nød indstillet på at satse i erhvervsmarkedet for at konsolidere sine markedsandele.

"Set fra Apples synspunkt er erhvervsmarkedet noget rod med ofte fjollede eller ligefrem dumme krav. Det har Apple aldrig haft en forretningsmodel for. Men de er interesseret i penetration og de markedsandele, de kan få," John Rymer til Reuters.

Læs også:

Apple og IBM på trapperne med nye fælles-produkter

Apple-forhandlere plages af skrappe krav: Så lidt tjener de på at sælge en Mac




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere


Skab værdi med produktkonfiguration i Dynamics 365

Deltag i dette webinar og lær, hvordan du kan skabe øget værdi gennem produktkonfiguration med Microsoft Dynamics 365 standard konfigurator og Easy Creator. Eksperter fra CGI vil dele deres indsigt i, hvordan produktkonfiguration kan optimere processer, forbedre kvalitet og øge kundetilfredshed.

05. februar 2025 | Læs mere


Sådan automatiserer du med Copilot

Høst fordelene og sæt strøm til processerne med Microsofts alsidige AI-assistent.

06. februar 2025 | Læs mere






White paper
SAP: Skab værdi og minimér omkostninger med effektiv dokumenthåndtering