Artikel top billede

Ny rapport: Forsinkelse er it-projekternes største problem

Det halter med tidsplanerne, når der projekteres it. Bedre udbudsrammer skal give it til tiden, siger IT-Branchen.

It-projektrådet er nedsat med henblik på at styrke professionaliseringen af statens it-projekter, og hvert halve år udsendes en rapport om rigets tilstand.

Rapporten for første halvår 2014 er nu blevet offentliggjort af rådet. Du kan læse hele rapporten her.

Siden 1. januar 2011 her rådet set på 45 forskellige offentlige it-projekter, der er blevet risikovurderet. 26 er fortsat i gang, og de repræsenterer en samlet værdi på 1,3 milliarder af statens investeringskroner.

Et af de problemer, som It-projektrådet kan konstatere, er, at mange af projekterne er ramt af forsinkelser.

"Det synes lige nu at være den største udfordring for mange af de igangværende projekter," vurderer It-projektrådet i rapporten.

Syv af de 26 it-projekter forventer ikke at kunne holde tidsplanen. To projekter var også forsinkede ved sidste status, og fem er altså nytilkommet.

"Det er ærgerligt med forsinkede it-projekter for gevinsterne er ofte store, når it-projekterne kommer i mål. Det er den offentlige tingslysning et godt eksempel på," siger Mette Lundberg, direktør for politik og kommunikation i IT-Branchen, om situationen.

To indsatsområder

Tidsfaktoren skal ifølge it-projektrådet løses ved to indsatsområder.

"Projekter skal afgrænses ved at minimere omfang og kompleksitet med fokus på de forretningsmæssige mål, og de statslige it-projekter skal gennemføres med fælles metoder og kvalificerede ressourcer. It-projektrådet vil have øget fokus på realistiske tidsplaner, styring af tid og levering til aftalt tid."

En af de typiske kilder til forsinkelse er, at anskaffelsesfasen bliver trukket i langdrag.

Denne fase indeholder både specificering af projektet og et eventuelt EU-udbud. Et sådan udbud tager mindst seks måneder, skriver rådet.

"Blandt projekterne i statusrapporten tegner der sig et klart billede af, at projekter, der indeholder et EU-udbud, hyppigere overskrider tidsplanen for anskaffelsesfasen end dem, der ikke indeholder et udbud. De projekter, der rummer et EU-udbud, og som bliver forsinkede i anskaffelsesfasen, overskrider gennemsnitlig tidsplanen for fasen med 89 procent."

Ny udbudslov

Det er ærgerligt, mener IT-Branchen, som opfordrer til at der skabes bedre rammer for de offentlige udbud.

"Vi ser ofte, at vi ikke får det bedste ud af it-projekterne, fordi rammerne for udbud ikke er god nok i Danmark. Der er hurtigst muligt brug for en ny udbudslov," siger Mette Lundberg, direktør for Politik & Kommunikation i IT-Branchen.

Og hun konkretiserer:

"Reglerne for udbud skal give bedre mulighed for at skabe en bedre løbende dialog mellem det offentlige og it-leverandørerne. Det vil give bedre it-projekter. Vi skal have fjernet de juridiske barrierer, der bremser dialog ved køb af it-løsninger," siger hun.

På baggrund af forsinkelserne har It-projektrådet sat øget fokus på området i projektgennemførelsen.

Rådet overvejer eksempelvis en ændret model for projektopfølgning, hvor tidsplanen først lægges fast efter gennemførelsen af udbud.

"En særlig problemstilling er, at udbud generelt varer meget længere end planlagt, og de projekter, der går i udbud, typisk har flere måneders overskridelser af tidsplanen. Rådet kan konstatere, at varigheden af udbuddene er kraftigt undervurderet af myndighederne," konkluderes det i rapporten.

Ved afslutningen af alle risikovurderinger sender It-projektrådet et brev til det ansvarlige direktionsmedlem for projektet.
Brevet indeholder rådets samlede vurdering af projektets risikoprofil samt en række konkrete anbefalinger, der har til formål at nedbringe risici.

Læs også:
Store it-projekter: Sådan styrer du dem sikkert i mål

Løbsk it-projekt har kostet Proactive 40 millioner kroner: Her gik det galt




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Skab værdi med produktkonfiguration i Dynamics 365

Deltag i dette webinar og lær, hvordan du kan skabe øget værdi gennem produktkonfiguration med Microsoft Dynamics 365 standard konfigurator og Easy Creator. Eksperter fra CGI vil dele deres indsigt i, hvordan produktkonfiguration kan optimere processer, forbedre kvalitet og øge kundetilfredshed.

05. februar 2025 | Læs mere


Sådan automatiserer du med Copilot

Høst fordelene og sæt strøm til processerne med Microsofts alsidige AI-assistent.

06. februar 2025 | Læs mere


Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere






White paper
Sæt professionel døgnvagt på din it-infrastruktur