En digital arbejdsplads.
De tre ord gentages igen og igen for tiden hos DSB, der er i fuld gang med at modernisere it-løsningerne for at kunne få en moderne og digital arbejdsplads.
En af de mere opsigtsvækkende beslutninger er, at DSB satser på SAP HANA Enterprise Cloud, der giver adgang til applikationer og data-behandling via abonnement.
"Vi har valgt at gå i skyen med dem. Det giver os den skalerbarhed og fleksibilitet, som vi så gerne vil have, og du betaler for det, du bruger," fortæller it-chef i DSB Martin Börjesson til Computerworld.
DSB har brugt SAP's løsninger til funktioner som regnskaber, HR, indkøb og en række andre ting siden 1996-97.
Alt for mange konsulenter
Det er ofte store og komplicerede løsninger, der er tale om, og mængden af konsulenter, der har været inde over løsningerne - og skulle have betaling - har da også været ganske høj, forklarer Martin Börjesson.
"Vi har i grove tal brugt 50 forskellige konsulentbureauer, og det er ikke godt nok, når vi måske så ikke internt har været nok til at få processer og systemer til at køre rigtig optimalt."
I fjor viste en større analyse hos DSB, at der var behov for en ny tilgang til it. Blandt andet for at man kunne få en fælles tilgang til forretningsprocesserne i hele DSB, der består af flere forskellige selskaber. Derfor blev der lagt en plan for fremtiden:
"Én fælles tilgang, ét sæt af data. Med den konklusion kom vi frem til, at vi var nødt til at gøre noget radikalt anderledes. Så det, vi havde fra 1996, kunne vi så ikke bruge til at opnå det, vi ville i fremtiden."
Mange fordele - men også udfordringer
DSB begyndte derfor at undersøge, om fremtidens it-løsninger i selskabet skulle være traditionelle, lokale it-løsninger, eller om man skulle satse på et cloud-setup.
"Vi arbejder meget tæt sammen med SAP, og i den forbindelse vurderede vi, at det var det rigtige tidspunkt for os at skifte til HANA-teknologien på. Så kunne du så vælge, om du ville have en on premise-løsning eller en sky-baseret løsning," forklarer Martin Börjesson.
DSB endte med at vælge en cloud-løsning fra SAP af typen private cloud, og den er fysisk placeret i SAP's eget datacenter tæt på Walldorf i Tyskland.
"Vi taler hele suiten. Hele HEC (HANA Enterprise Cloud), Business Warehouse og Solution Manager kører direkte fra Tyskland," siger Martin Börjesson.
Det betyder, at økonomi (regnskab og controlling), indkøb, vedligehold og personaledata nu skal køre fra SAP-skyen.
Og SAP er ikke den eneste cloud-leverandør hos DSB. Også Microsofts Office 365 er allerede i brug.
Martin Börjesson forklarer, at der er mange fordele ved cloud - eksempelvis skalerbarheden og fleksibiliten - men at også cloud-modellen medfører udfordringer.
"Når de (Microsoft, red.) opgraderer systemerne, står det os ikke frit for at vælge at sige nej."
"Vi taler rigtig meget om, hvordan du bygger en funktion til multi-sourcing-service op. Der er nogen, der skal varetage alle leverandørerne, som i dag for os faktisk kun er NNIT," forklarer it-chefen om de overvejelser, man har hos DSB.
Han tilføjer, at DSB med SAP HEC-løsningen har mulighed at sige nej til nye opdateringer og i stedet vente, til man er klar til at rulle dem ud.
Skal luge ud i applikationerne
DSB har fortsat også lokale systemer til eksempelvis billethåndtering, køreplanlægning, personaleplanlægning og disponering af togsæt.
"Men vi kører lige nu et komplet applikations-eftersyn. Vi startede med flere end 300 applikationer, og dem har vi så vurderet på teknisk værdi og forretningsværdi, og vi har fundet ud af, at vi nok skal halvere vores applikations-portefølje inden for et par år."
Der er mange grunde til, at det behov er opstået, forklarer Martin Börjesson.
"Vi har haft et meget ustabilt miljø, hvor der er mange systemer, der har haft den samme funktion. Det siger sig selv, at det skal man gøre op med."
"Mange af systemerne er forældede og ikke tilpasset til fremtiden. Vi skal ikke bare have nogle systemer, der kører stabilt - vi skal også have nogle systemer, der kan imødekomme vores digitalisering."
"Hele maskinrummet skal pudses af og opdateres til at kunne håndtere den udvikling, der er imod internet-on-time."
Martin Börjesson har tidligere været udviklingsdirektør hos Vestas i Randers og blev it-chef i DSB for halvandet år siden. Når han skal beskrive DSB's it-fremtid, lyder det:
"Jeg tror stadig, at vi kommer til at have en del lokalt, men jeg kan godt forestille mig, at størstedelen vil blive cloud-baseret."
"Første fase af cloud var meget CRM-relateret, men nu kommer vi ind i næste fase, hvor trenden er, at man begynder at kigge på hele sin portefølje."
"Det kan være, at der er nogle ting, vi ikke vil have i skyen, men omvendt har jeg ikke set konkrete argumenter for, hvorfor man eksempelvis ikke skulle kunne håndtere kundehenvendelser i skyen."
Det er i virkeligheden bare et datacenter
På de områder, hvor cloud-leverancen er ekstra vigtig for DSB, etableres der dedikerede linjer, så det ikke leveres over det almindelige internet.
Martin Börjesson mener, at mange af de bekymringer, der typisk fremhæves ved cloud computing, bygger på et noget spinkelt grundlag.
"Der er mange, der er bange for skyen, fordi det er så abstrakt. Men jeg har været dernede i Tyskland, og det ser altså meget smart ud. Det er faktisk bare et andet datacenter, hvor der står nogle servere, og man forsøger at opdele kapaciteten på en smart måde."
DSB har nu de første systemer kørende på SAP's cloud, og til januar er det så planen, at de produktive miljøer med eksempelvis udvikling skal gå live fra skyen.