Farvel og tak: Samsung stopper sit Chromebook-salg i hele Norden

Inden længe kan danskere ikke længere købe Samsungs Chromebooks fra den sydkoreanske it-gigant. Der er tilsyneladende intet salg i de billige Google-maskiner - og Samsung vil hellere sælge dig tablets.

Artikel top billede

Det er en historie, som er slut, inden den rigtigt kom i gang:

Den sydkoreanske it- og telegigant Samsung trækker stikket til sit Chromebook-salg i blandt andet Danmark, Norge, Sverige og Finland.

Det betyder, at Samsungs Chromebook i løbet af efteråret er en saga blot i de danske elektronikbutikker.

"Salgsstoppet er gældende i Danmark og i den nordiske region og afspejler ikke forholdene på andre markeder," lyder budskabet fra Samsungs nordiske hovedsæde i Stockholm som repons på, at Computerworld har hørt rygter om, at Samsung helt vil trække sig fra bærbar-salget i Norden - inklusive de mere populære Windows-baserede bærbare.

Herhjemme har blandt andre Ballerup og Albertslund kommuner meldt ud, at de vil købe henholdsvis 500 og 3.000 af Samsungs Chromebooks til deres skoleelever, mens salget i Sverige angiveligt har rundet 40.000 Chromebook-enheder.

Til sammenligning er det danske pc-marked på 1,2 millioner solgte maskiner om året

"I løbet af efteråret vil alle ordrer blive håndteret for at imødekomme samarbejdspartnere og kunders behov," forklarer Samsungs kommunikationsafdeling om salgsstoppet i Danmark.

Ifølge Computerworlds oplysninger vil forhandlere og kunder fortsat kunne bestille Chromebooks frem til udgangen af september.

Samsungs danske direktør Claus Holm bekræfter over for Computerworlds udsendte medarbejder på IFA-messen i Berlin, at Chromebook-salget stopper i Norden, fordi selskabet ønsker at satse på tablet-salg.

Gartner: 14 millioner Chromebooks lige om lidt
Forklaringen på laptop-opbremsningen i Norden er, at selskabet "konstant tilpasser sig efterspørgslen".

Med andre ord: Samsung sælger ikke nok bærbare computere i de nordiske lande, og derfor dropper det sydkoreanske selskab salgsanstrengelserne med Chromebooks heroppe.

Analyseselskabet Gartner vurderer ellers, at alene Chromebook-salget på verdensplan vil runde 14,2 millioner maskiner i 2017. I dag sidder Samsung på 65 procent af det marked.

Over for Computerworld ønsker Samsung i Norden ikke at kommentere på, om laptop-retræten i Norden skyldes en mere fokuseret satsning på det amerikanske marked.

Selskabet vil heller ikke kommentere på de nordiske salgstal, men blandt andet IDCs seneste opgørelser viser at top 3 på pc-markedet i andet kvartal 2014 var Lenovo, HP og Acer. Samsung ligger med andre ord et stykke fra toppen på et hardwaremarked, hvor indtjeningen er under pres.

Ulmende opgør med Google

Det sydkoreanske selskab afviser samtidig, at Chromebook-stoppet i Danmark og i resten af Norden har noget at gøre med, at Samsung er på vej mod et større opgør med Google, der står bag Chromebook-operativsystemet.

Samtidig med Chromebook-salgsstoppet på vores breddegrader har Samsung i stigende grad valgt at satse på sit eget mobile operativsystem, Tizen, mens selskabet også for nylig har droppet Google Maps til fordel for Nokias korttjenester i sine smartphones.

"Vi har et produktivt og succesfuldt samarbejde med Google, som ikke vil blive påvirket af denne udvikling," lyder det fra Samsungs nordiske hovedkontor.

I foråret 2014 stoppede Sony med sine Vaio-maskiner. Det kan du læse om her: Sony sælger pc-forretningen - vil ikke være med længere

Mere om samme emne

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Jura | København Ø

Compliance Day 2025

Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

Sikkerhed | Klampenborg

Årets CISO 2025

Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S