Artikel top billede

Vil du tjene kassen? Så skal du holde fingrene langt væk fra at bygge dine egne apps

ComputerViews:Der er ikke meget fremtid i at forsøge at udvikle det næste app-hit hjemme ved skrivebordet. App-miljøet er på vej et helt andet sted hen.

ComputerViews: Der var engang, da mange raske udviklere drømte om at udvikle det næste store app-hit, der via 'word of mouth' og en flad dollar ville blæse ind på millioner af betalende smartphone-brugeres maskiner og her sprede glæde og fin underholdning.

Det skete for Angry Birds, og det er sket for et par stykker andre, der har været i stand til at trænge igennem det enorme og voksende hav af apps, der kæmper om opmærksomheden i de store app-butikker.

App-verdenen bærer stadig et vist opportunistisk præg af glade udvikler-cowboys, der håber, at de kan fremtrylle den næste store salgs-succes, men selv om der er plads til dem, er app-miljøet på vej i en helt anden retning.

Apps er nemlig ikke længere selvstændige produkter, men produkter, der kun lever i kraft af noget andet.

Det underbygges af nye tal fra analysehuset ComScore, der netop har udgivet sin såkaldte U.S. Mobile App Report.

Her fremgår det, at 9 af de 10 mest anvendte apps på det amerikanske marked stammer fra seks af de store it-virksomheder, der alle har deres hovedforretning helt andre steder end i app-verdenen.

De er Facebook, Google, Apple, Yahoo. Amazon og eBay.

Ser vi på de 25 mest anvendte, stammer de 16 fra disse seks selskaber. Og spreder vi os endnu mere ud til de 50 mest anvendte, stammer de 24 apps fra disse seks selskaber.

Vi gider ikke installere flere apps

Hertil kommer, at vi som smartphone-brugere er meget tilbageholdende med at downloade nye apps.

ComScore-undersøgelsen viser, at mere end 65 procent af smartphone-brugerne ikke engang downloader en enkelt app om måneden: De har, hvad de skal bruge, og de gider ikke støve rundt i app-verdenen for at lede efter nye muligheder.

Til gengæld downloader en lille skare - syv procent - rigtigt mange apps, idet de står for downloadningen af halvdelen af de apps, der hver måned bliver hentet, viser undersøgelsen.

Analysehuset Nielsen er for nylig nået frem til en lignende konklusion: Selv om vores månedlige 'app-tid' er stedet fra 18 timer i 2011 til nu godt 30 timer, er antallet af forskellige apps, som vi anvender, stort set ikke steget.

Vi bruger med andre ord mere tid på de apps, som vi anvender.

Den gennemsnitlige app-bruger har typisk 30-40 apps liggende på sin smartphone (prøv selv at tælle efter), men anvender kun jævnligt en lille håndfuld af dem (prøv selv at tælle efter), mens resten lever et stille liv i håbet om, at der en dag skulle blive brug for dem.

Opmærksomheden er attraktiv

Det underbygges også af ComScore-undersøgelse, der viser, at vi gennemsnitligt anvender 42 procent af al 'app-tid' på vores favorit-app, mens tre ud af fire minutters app-tid tilbringes med de fire apps, som vi bedst kan lide.

Det er noget, som de store teknologi-producenter for alvor har fået øjnene op for: For opmærksomheden og 'alene-tiden' med en bruger på smartphonen er attraktiv at få fingrene i.

Så mens kun de vildeste og mest selvsikre opportunister tør lægge an på at kunne skabe en levevej ved at sætte en app til salg i de forskellige app-stores, bevæger vi os hastigt i en retning, hvor virksomheder ser muligheden for at understøtte eksisterende forretninger med en gennemtænkt app, der fungerer som indgangsvej direkte til forbrugeren.

Hvor mange apps har du på din telefon? Og hvilke tre apps anvender du mest? Giv dit besyv med i debatfeltet herunder.

Læs også:

Chat-apps buldrer frem - derfor kan du ikke forhindre det

Tror vi på det: Verdens dummeste app kan blive det nye Twitter

Derfor smadrer disse apps sms'en: Kan noget særligt

Vi er vilde med apps - men gider da ikke betale for dem




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere