Manglen på it-konsulenter er ved at udvikle sig til en alvorlig barriere for it-firmaers fortsatte vækst. For at afhjælpe det problem har Microsoft allieret sig med kursusvirksomheden Firebrand i et projekt, som skal bygge bro mellem unge nyuddannede kandidater og virksomheder.
Når projektet skydes i gang efter sommerferien starter 30 kandidater i helt nye trainee-forløb i en stribe it-firmaer, fortæller direktør i Firebrand, Frank Højgaard.
De unge kandidater, som nu trækkes ind i branchen via Microsofts og Firebrands projekt, har typisk en uddannelse fra IT-Universitetet, DTU, CBS eller Aalborg Universitet.
100 nye kandidater
Frank Højgaard forventer, at Firebrand inden nytår vil have fået op mod 100 nye kandidater i gang med det skræddersyede trainee-forløb, som varer et halvt år.
Han fortæller, at trainee-lønningerne i projektet typisk ligger på 25-30.000 om måneden, som betales af virksomhederne selv. Derudover betaler firmaerne Firebrand for arbejdet med at undervise og certificere de unge kandidater.
Udover at være partnere hos Microsoft har firmaerne det til fælles, at de har svært ved at finde og rekruttere konsulenter, som ikke allerede er en del af det netværk, man traditionelt henter sine medarbejdere fra. Mange firmaer oplever derfor, at gennemsnitsalderen for deres konsulenter stille og roligt kravler i vejret.
Frank Højgaard nævner et eksempel fra en virksomhed, der har regnet ud, at gennemsnitsalderen for deres medarbejdere i løbet af 13 år er røget i vejret med otte år.
Krisen får skylden
Mange firmaer undskylder sig med, at de under krisen har været optaget af bare at holde virksomheden i live, og at det er besværligt at opdyrke kontakten til de unge kandidater og deres uddannelsesinstitutioner.
"De har ikke 'forynget' deres medarbejderskare, men har kæmpet om de folk, der var på markedet. Og mange firmaer har i dag et hold bestående udelukkende af seniorkonsulenter til en høj løn," siger Frank Højgaard, som dog oplever stor lydhørhed hos virksomhederne, når det gælder behovet for at få nyt blod ind i branchen.
Mister konkurrenceevne
"Det helt store problem er, at partnerne har misset at tage folk ind gennem en lang årrække, og at de i vid udstrækning stjæler konsulenter fra hinanden. Det driver lønningerne i vejret. Det kan mærkes, når de skal byde på opgaver og foretage en kalkyle af, hvad det skal koste at udføre et bestemt stykke arbejde. Hvis de ikke får et bedre miks af deres ressourcer, så mister de simpelthen konkurrencedygtighed," siger Frank Højgaard.
"Man kan ikke blive ved med at stjæle medarbejdere fra hinanden, og jeg oplever en enorm forståelse for, at det her er et problem," siger han.
Det skal være en god oplevelse
En af de Microsoft-partnere, som nu har ansat to trainees gennem det Microsoft-støttede projekt, er Atea. Her nikker konsulentchef Jens Ole Andersen genkendende til problemet med overhovedet at komme i kontakt med nyuddannede it-folk.
Han fortæller, at Atea har indgået en et-årig kontrakt med de to nye folk, hvor altså det første halve år også omfatter de målrettede uddannelsesmoduler, som Firebrand står for.
"Vi gamle i branchen ved godt, at vi skal have noget nyt blod ind. Vores verden er meget dynamisk, og vi har brug for nyt input. Derfor kan det også være en fordel for os at få nogle unge og uerfarne, som måske har et andet blik på verden, end det vi selv har," siger Jens Ole Andersen.
Han erkender dog, at to nye unge kandidater ikke forslår meget i en konsulentafdeling, som allerede tæller mere end 100 faste konsulenter.
"Nu er det første gang, det her kører, så for os er det også et forsøg. Vi vil gerne være sikre på, at vi kan behandle dem ordentligt. Så hellere tage nogle få, som vi er sikre på, at vi kan give en god oplevelse i stedet for at tage for mange," siger Jens Ole Andersen.
Læs også:
Topledere melder klart ud: Vi mangler disse it-medarbejdere
Få ny viden og funding til produktudvikling ved at samarbejde med universiteterne