Microsofts lancering af Surface Pro 3 har [url=tiltrukket sig stor opmærksomhed i alverdens tech-medier, og reaktionerne er ganske positive.
Alt i alt ser det ud til, at Microsoft er ved at have fundet en formel for mobile produkter, der kan overbevise mange kunder, der er på udkig efter nye, mobile produkter og står klar med pengepungen åben.
Det mest interessante spørgsmålet er, om erhvervs-brugerne vil vælge at satse på Surface Pro 3, ikke mindst når prisen hører til i den høje ende.
Det har flere analytikere et bud på her i kølvandet på Surface pro 3-lanceringen.
"Med noget ret hæderligt hardcore it (inklusive Intel-processorer og Windows 8.1) og nye innovationer (som en stylus, der aktiverer muligheden for noter uden på låse-skærmen) er enheden et tredjegenerations tilbud, der tilbyder et nyt mobility-niveau, selvom den har en større skærm end forgængerne i Surface-serien," skriver Forrester-rådgiver JP Gownder blandt andet i en kommentar.
Forrester mener, at Microsoft med Surface Pro 3 har skabt en enhed med en række forbedringer, der samlet set gør den overraskende innovativ.
"Med dette produkt kommer Microsoft med sit hidtil bedste argument for konsolidering af enheder til arbejdsstyrken og gør det potentielt muligt for nogle medarbejdere ikke længere at skulle bære rundt på en separat bærbar og tablet, men i stedet Pro 3."
Analytikeren mener, at Surface Pro 3 også kan have gode muligheder hos forbrugerne som en erstatning for en god laptop.
"Dermed ikke sagt (for at bruge klichéen), at det er en form for iPad-killer; startprisen på en Surface Pro 3 er højere end startprisen på iPad'en. Det er snarere en efterfølger til en laptop - men en, der tager mobilitet ret seriøst."
Kan sparke gang i markedet
Nogenlunde samme analyse har IDC-analytiker Tom Mainelli i en artikel hos Seattle Times.
"Jeg er meget imponeret af den. Den har virkelig potentialet til at kickstarte kategorien 2-i-1," siger han og peger på, at det kan hjælpe Microsoft til at få bedre fat i tablet-kunderne i erhvervslivet.
"Dette produkt er helt sikkert endnu mere spændende end Surface Pro 2. Jeg tror, at it-kunder, der traditionelt har støttet Windows, vil se dette produkt som en bæredygtig mulighed," lyder det fra IDC-analytikeren.
Også Gartners Michael Silver udtaler til Seattle Times, at Surface Pro 3 er en virkelig konkurrencedygtig enhed i forhold til virksomheds-brugerne.
Han er dog samtidig skeptisk over for, om den kan opnå samme 'hip-faktor' som Apples produkter - og så skal Surface Pro 3 testes mere, før den endelige dom kan fældes.
"Når du ser på en maskine, der forsøger at gøre mere end én ting, har det altid en pris," udtaler han til Seattle Times.
Læs også:
Her er dommen over Microsofts nye tablet: Surface Pro 3
Dansk top-CIO: Derfor satser vi på Windows 8.1
Helt tæt på Microsofts nye tablet-computer: Så lækker er den
Nye tablet-pc'er stormer frem: Er Apples iPad ved at miste pusten?