ComputerViews: Han havde - igen - fat i noget stort, Steve Jobs.
Det var tilbage i marts 2008, omkring otte måneder efter lanceringen af den første iPhone, at Apple-stifteren præsenterede et software developer kit og en App Store til den stadig mere populære smartphone.
"Vores udviklere vil kunne nå hver eneste iPhone-bruger via App Store. Det er den måde, vi vil distribuere apps til iPhone på," forklarede Steve Jobs.
Og han havde fat i et koncept, som både udviklerne og forbrugerne forstod - og elskede - fra dag et.
Verden gik app-amok, pengekassen bugnede endnu mere hos Apple, og snart fulgte konkurrenterne trop med Android Market, Windows Phone Store og App World til BlackBerry.
Selv traditionelle styresystemer som Windows og Mac OS X er i dag også bygget op om, at brugerne henter apps fra app stores, der er knyttet til de respektive platforme.
Der er bare ét problem: App stores er ikke nødvendigvis et koncept, som vi er bedst tjent med i det lange løb.
Der mangler noget. Der mangler et link. Linket.
Vi kender alle debatten om native apps versus HTML5-løsninger. Den har stået på i flere år, og argumenterne for og imod de to typer af løsninger er allerede belyst i adskillige artikler på Computerworld.
Det ser imidlertid ikke ud til, at app-butikkerne har fået det sværere, selv om browser-teknologierne er blevet mere og mere modne og avancerede.
For apps er stadig hotte. Der udvikles native apps - også når browser-teknologierne sagtens kan understøtte de funktioner, den mobile løsning skal have.
Og konceptet med app stores griber om sig.
Det er måske kun lige begyndt
Nyeste bølge af app stores finder vi hos bilproducenterne, hvor mærker som BMW, Hyandai, Renault og Ford er i fuld gang med at tænke apps ind i bil-designet på lige fod med gas-pedalen.
Samtidig står eksempelvis Apple også på spring til at udnytte mulighederne på dette spirende marked med sit bud på, hvordan iOS skal se ud i en moderne bil - CarPlay.
ABI Research estimerer, at der vil blive downloadet omkring 12 milliarder apps til biler i 2019.
Men det virkelig interessante spørgsmål her er, hvem der vinder kampen om at stå for de app-butikker, hvorfra forbrugerne henter bil-apps - og dermed nupper en betydelig del af omsætningen?
"Generelt vil producenter vælge enten den dedikerede app store eller den tilgang, hvor det kører via smartphonen. Det ser ud til, at producenter af premium-biler med større sandsynlighed vil ønske kontrol over look and feel i app stores, hvorimod det er mere sandsynligt, at man med billigere biler vil overveje at køre apps via smartphonen," skriver analysefirmaet.
Lignende kampe imellem app-platforme ser vi også i forhold til it-smarte ure og briller, på de moderne fjernsyn med internetopkobling og i forhold til det intelligente hjem, hvor der ikke findes én, men mange mulige platforme hvorfra apps vil kunne leveres.
Apps kan give problemer
Mens den intense konkurrence og den imponerende innovation naturligvis altid er positiv og til gavn for forbrugerne, er der også en bagside af medaljen ved de mange app stores og app-platforme.
Den mest åbenlyse problemstilling er, at du ikke kan tage dine apps med fra en platform til en anden. De indkøb, du foretager dig på iOS, hører til der - og selv om de samme producenter leverer de samme apps til eksempelvis Android, kan du langt fra altid regne med, at du gratis kan hente den app, du allerede har betalt for.
De fleste kender også til, at de mange apps på smartphonen hele tiden skal opdateres, fordi der er er kommet nye versioner.
Selv om der i dag er mulighed for baggrunds-opdateringer på de fleste platforme, skal softwaren stadig opdateres - i modsætning til en browserløsning, hvor opdateringen sker centralt hos leverandøren.
En af de største styrker ved World Wide Web er, at der er tale om et stort, globalt netværk af sider og tjenester, hvor der kan linkes og kommunikeres frem og tilbage. Apps står i mange tilfælde for det stik modsatte.
Et konkret eksempel er de mange besked-apps, der buldrer frem - WhatsApp, Viber, Facebook Messenger, iMessage, Snapchat. De leverer hver for sig fin funktionalitet - men er ikke i ret høj grad i stand til at tale sammen.
Hvorfor skal vi have apps?
Men er der ikke noget med, at man med native apps kan en masse ting, der ikke kan lade sig gøre med browser-løsningerne?
Både og. En native app kan potentielt være mere integreret med telefonen eller tablet-pc'ens indbyggede teknologier - eksempelvis GPS og kamera - og typisk kan tingene rent grafisk også gøres lidt mere lækre i en app.
Men der er bare rigtig mange muligheder fra en browser i dag, og med en browserløsning optages der ikke plads på enheden, løsningen skal ikke hele tiden opdateres - og den er ikke bundet fast til én bestemt platform.
Et godt eksempel på en browser-baseret løsning, der fungerer ganske glimrende på tværs af platforme, er DR TV, hvorfra man kan streame indhold fra arkiverne og live.
Omvendt gør DR's Ramasjang-app sig godt som netop app.
Man må også give eksempelvis Netflix, at det ser lidt mere lækkert ud det hele, når en video-løsning laves som en app. Og det samme gælder Flipboard, Spotify, Endomondo og andre tjenester, der bare passer godt til app-skabelonen.
Men der er tilfælde, hvor en app ikke giver den store mening set fra forbrugerens vinkel:
- Medier: Er vi bedre tjent med at skulle hente apps til hver enkelt medie, vi følger? Det samme gælder online-butikker og handels-platforme som Amazon og DBA. Det bliver en masse små universer, der lever et liv hver for sig på smartphonen - i stedet for en fælles indgang, som browseren kan være.
- Kogebøger: En browser-løsning vil vel i de fleste tilfælde være fuldt ud tilstrækkeligt?
- Vejr-apps: Kan femdøgnsudsigten ikke vises i browseren?
- Apps, der slet ikke er apps: En hel del af de "apps," man i dag kan hente, er i virkeligheden bare en app-skal omkring en browser-løsning. Dermed får man lidt af begge verdener uden at få det bedste fra nogen af dem.
Dermed ikke sagt, at der ikke i mange tilfælde kan være argumenter for at lave en app frem for at satse på en browser-løsning.
Et eksempel er CityMaps2Go, der via en app lader dig downloade kort til telefonen, så du ikke skal roame, når du er i udlandet og har brug for at finde vej.
Ofte er det bare mere producentens behov, der er i fokus, når der laves en app, ligesom virksomhederne bag app-butikkerne naturligvis også nyder godt af den del af app-omsætningen, de får.
Derfor venter der store udfordringer
Mens vi har kunnet leve fint med de mange apps og app stores, siden Apple sparkede gang i hele ballet i 2008, kan det give langt mere bøvl, når alt fra køleskabe til fjernsyn og biler også begynder at anvende apps.
For app stores er som udgangspunkt systemer, der er centreret omkring den enkelte producents løsninger - ikke omkring det store åbne net, hvor alt er linket sammen på kryds og tværs.
Alle taler om internet of things og machine-to-machine som de nye hotte trends.
Måske vi kunne starte med at gentænke app-konceptet, så der bliver skabt en større sammenhæng imellem de voksende antal digitale enheder, vi anvender?
Som du kan læse her, har nogle studerende på et amerikansk universitet netop udviklet en løsning, der gør det muligt at køre eksempelvis iOS-applikationer på en Android-tablet.
Løsningen, som du kan se demonstreret herunder, er næppe noget, der vil revolutionere app-industrien.
Men den er interessant, fordi den er et udtryk for, at der mangler den der "lim" der kan binde vores smartphones og tablets sammen på tværs af producenter og platforme.
Og fjernsyn, køleskabe, biler, briller og alt muligt andet.