Microsofts nye topchef, Satya Nadella, vil gøre Microsoft til en langt mere fleksibel og bevægelig virksomhed, som kan tilrette sin kurs hurtigere og mere effektivt, end det har været tilfældet i de seneste år.
Sådan lyder det fra topchefen i forbindelse med præsentationen af Microsofts første kvartals-regnskab med Satya Nadella i spidsen for selskabet.
Satya Nadella vil ikke pege på konkrete forandringer, som er i støbeskeen, men siger, at han vil sikre, at Microsoft kommer ind i en konstant cyklus af planlægning og afvikling af nye produkter.
Samtidig skal Microsoft være i stand til hele tiden at ændre kurs og revidere planerne på baggrund af markedet.
"Vi har sat farten op, efter at vi har stillet de hårde spørgsmål," siger Satya Nadella.
Læs mere om hurtig opdatering her: Microsoft-plan: Du skal have nyt ERP-system hvert år
Stort strategi-skifte
Microsoft er godt i gang med et stort strategi-skifte, hvor selskabet lægger den ellers mangeårige hovedsatsning på Windows - 'Windows first' - bag sig til fordel for fokus på en mere bruger-orienteret tilgang, hvor selskabet vil nå kunderne der, hvor de nu engang er.
Det kalder selskabet for 'cloud first, mobile first.'
Det kan du læse mere om her: Det nye Microsoft: Lægger Windows bag sig - her er den nye fremtid.
Der er i dette store skifte store muligheder for både Windows og Office, mener selskabet.
Det kræver imidlertid en helt ny tilgang til både markedet, priserne og til salget af de licenser, som Microsoft gennem årene har tjent så styrtende på.
Du kan læse mere om Microsofts store cloud-datacenter her: Microsofts tophemmelige datacenter: Her gemmer vi dine data
Fremover handler det nemlig om at nå brugerne på de platforme og de enheder, som de til hver en tid anvender, og herfra få dem sluset over til Microsofts cloud-baserede produkter, der skal koste penge.
Alle skal bruge Microsoft - uanset hvilken platform de anvender
"Målet er at sikre, at vores cloud-services er tilgængelige på alle de platforme, som folk anvender. Vi vil levere cloud til alle personer på alle devices," lyder det fra Satya Nadella.
Microsoft har i de seneste måneder taget en række iniativer til at sætte yderligere skub i cloud-markedet.
De tæller blandt andet lanceringen af Office til iPad, opdateringen til Windows 8.1, en kommende Windows Phone 8.1 samt beslutningen om at levere flere Windows-versioner kvit og frit til pc-leverandørerne.
Omsætningen for kvartalet er faldet en smule i forhold til samme periode i fjor, mens indtjeningen er faldet fra 33 milliarder kroner i samme kvartal i fjor til 30,8 milliarder kroner, hvilket er mindre end forventet.
Bedst er det gået med salget af tablet-computeren Surface, der er vokset med 50 procent i forhold til samme kvartal i fjor.
"Vi leverer solide finansielle resultater, og vi har taget en række skridt i kursændringen af Microsoft," lyder det fra topchefen om kvartalet.
Salget af Windows til private er faldet med 15 procent, mens salget af Windows Pro til virksomheder er steget med 19 procent.
Microsoft understreger desuden, at den centrale og cloud-baserede Office 365 Home-tjeneste nu har rundet 4,4 millioner abonnenter. Alene i den seneste måned er der kommet en million nye abonnenter til.
Læs også:
Styresystemernes tid er ved at være omme
Microsoft-plan: Du skal have nyt ERP-system hvert år
Det nye Microsoft: Lægger Windows bag sig - her er den nye fremtid
Det nye Microsoft: Gratis software i massevis og magten tilbage til brugeren