De store danske udbydere af datacentre kæmper med næb og kløer for at skaffe nye kunder.
Men de udenlandske kunder bliver væk og fravælger Danmark, når de går på jagt efter gode steder, som de kan anvende som datalagerplads, skriver Berlingske.
"Ingen spørger for at komme til Danmark. Vi har spillet os muligheden af hænde," siger administrerende direktør i colocation-selskabet Interxion i Danmark og Sverige, Peder Bank, til avisen.
Fravælger Danmark
Ifølge avisen siver dansk it stille og roligt til udlandet, mens udenlandske selskaber til gengæld fravælger Danmark.
Eksempelvis ligger Netflix' data i Malmø i Sverige, mens Facebook drives fra Luleå i Sverige, skriver Berlingske.
De danske datacenter-firmaer peger over for avisen på komplicerede grønne afgifter, bureakratiske regler om brug af overskudsvarme samt dårlig koordinering af internet-trafikken i Danmark som nogle ting, der gør dem uatrraktive for de udenlandske kunder.
Direktør i Nianet, Rasmus Helmig, siger til Berlingske, at Danmark faktisk er geografisk godt placeret for datacentre i forhold til resten af Europa, ligesom der er masser af kølende havvand, stabil infrastruktur og ingen jordskælv.
Til gengæld er energi-forbruget en akilleshæl, fordi datacentrene rammes af de danske miljøregler, der forbyder dem eksempelvis at sælge de store mængder overskudsvarme, som de producerer.
"Det er meget dyrt at bygge og drive datacentre i Danmark, og det afspejler sig i, hvad det koster at benytte dem," siger han til avisen.
Peder Bank fra Interxion har tidligere fortalt Computerworld om grundene til, at de store datacentre ikke placeres i Danmark.
Det kan du læse mere om her: Derfor går Danmark glip af gigantiske datacentre.
Computerworld afholder i næste uge et gratis formiddagsseminar om datacentre, hvor du kan få lejlighed til at høre bud på fremtidens og nutidens bedste datahåndtering.
Det kan du læse mere om her: Fremtidens datahåndtering.
Læs også:
Her er Microsofts vilde datacenter - kom med ind bag portene