ComputerViews: Watson... Det er da den der Jeopardy-computer, ikke?
Svaret er både ja og nej.
Ja, fordi Watson ganske rigtigt er et computersystem fra IBM, der blev offentligt kendt, da det for nogle år siden deltog i quiz-programmet Jeopardy - og vandt over sine menneskelige modstandere.
Men svaret er også nej, fordi Watson i bund og grund slet ikke handler om Jeopardy.
Jeopardy var blot en anledning til at udvikle og teste Watson - og selvfølgelig et smart marketing-tiltag, fordi Watson dermed blev berømt som computeren, der vandt over nogle ellers ekstremt kloge mennesker.
IBM har en langt større plan med Watson.
Det vil IBM bruge Watson til
Computersystemet, der er navngivet efter en anden IBM-kendis, stifter Thomas J. Watson, er grundlæggende IBM's bud på, hvordan kunstig intelligens kan sælges som en service.
Da IBM's CEO, Virginia Rometty, i sidste uge holdt en keynote på Mobile World Congress, benyttede hun lejligheden til at præsentere de videre visioner for Watson.
De handler om alt andet end Jeopardy.
De handler om at positionere computersystemet Watson som en platform for fremtidige tjenester i en verden, hvor de store trends blandt andet hedder mobility, cloud computing og big data.
"IBM er på en mission med Watson"
"Big data er en stor udfordring i sig selv. Du kan ikke programmere nok til at få mening ud af de data hele tiden og i real-tid hver eneste dag, så der kommer en ny æra - den kognitive æra," sagde Virginia Rometty blandt andet.
Tre it-æraer
Hun beskrev udviklingen i it-industrien i form af tre æraer.
- I den første æra beregnede maskinerne ting.
- I den anden æra - den er vi i nu - er maskinerne programmerede til at gøre ting.
- I den tredje æra lærer maskinerne ting.
"Du viser dem ting, og de lærer. Du arbejder med dem på en helt anden måde, det er et samarbejde med systemerne," forklarede IBM-CEO'en fra scenen i Barcelona.
Det er denne tredje æra, som vi er på vej ind i nu, at IBM med Watson vil forsøge at sætte sig på den størst mulige del af markedet.
Det kan Watson bruges til
Watson kan tilegne sig viden og indsigt. Og nok så vigtigt: Watson kan forstå, hvad du spørger om via tekst og tale - og kommunikere svar på spørgsmål, som et menneske ville gøre det (som vi også så det i Jeopardy).
På den måde er Watson et ganske anderledes computersystem end en anden velkendt IBM-teknologi, skak-computeren Deep Blue, der tilbage i 90'erne kæmpede mod blandt andre skatmesteren Garry Kasparov og dermed opnåede den samme kendis-status, som Watson i dag nyder godt af.
For Watsons optræden i Jeopardy var blot starten på den måske mest perspektivrige teknologi, IBM har arbejdet på i nyere tid.
Virginia Rometty beskrev mulighederne med Watson på Mobile World Congress:
"Watson er blevet trænet inden for medicin, finansielle services, retail og rejser. Den har absorberet al den kendte viden fra mennesket på disse områder, virker med naturligt sprog og tænker på den måde."
"Watson kan tilegne sig viden og indsigt"
Sådan vil IBM få Watson gjort kommerciel
Og dermed er vi fremme ved næste fase i IBM's Watson-projekt. Det er den fase, selskabet nu har taget hul på, og den handler kort fortalt om at gøre Watson til et kommercielt produkt - eller rettere: En kommerciel cloud-service, som kunderne kan leje sig til og anvende i egne produkter og løsninger.
"Det her er en service, som vi åbner op for et økosystem: Et økosystem af indholdsleverandører, softwareudviklere, kunder - you name it - så de kan bygge forretninger ovenpå Watson," lød budskabet fra Virginia Rometty i keynoten, som Computerworld overværede.
IBM er på en mission med Watson.
Computersystemet, der blev kendt fra Jeopardy, skal nu være backenden for mange af de nye mobile apps og tjenester, der vrimler frem på nettet og på de mobile enheder.
Deri ligger også forklaringen på, hvorfor Virginia Rometty som den første IBM-CEO nogensinde holdt tale på Mobile World Congress. Hun havde et budskab, hun skulle ud med.
Et helt nyt it-marked opstår
IBM's Watson-planer er ikke opstået ud af den blå luft.
Sidste år skrev Computerworld om en rapport fra konsulentfirmaet McKinsey, der udpegede 12 teknologier, der potentielt kan ændre vores måde at leve på, vores virksomheder og den globale økonomi.
Blandt de 12 teknologier fandt man blandt andet "automatisering af vidensarbejde" som nummer to på listen.
"Computere bliver nu i stand til at klare job, som det blev antaget, at kun mennesker kunne udføre."
Automatisering af vidensarbejde blev i rapporten defineret som brugen af computere til at udføre opgaver, der er afhængige af komplekse analyser, subtile vurderinger og kreativ problemløsning.
"De kan finkæmme massive mængder informationer og opdage mønstre og sammenhænge. De kan ‘lære' regler og koncepter baseret på eksempler ved simpelthen at tygge på data. Og med avancerede grænseflader og kunstig intelligens-software kan de forstå og fortolke menneskers tale, handlinger og sågar intentioner ud fra tvetydige kommandoer."
I rådgivningsfirmaets rapport blev det estimeret, at de nye it-løsninger i år 2025 på verdensplan vil kunne tage sig af arbejdsopgaver, der ellers ville kræve mellem 110 og 140 millioner fuldtidsansatte.
Det er den slags forudsigelser, der ligger til grund for IBM's milliard-store investering i Watson.
Men spørgsmålet for dig er nok snarere, hvad du og din virksomhed kan bruge Watson og lignende computersystemer til?
Sådan kommer du til at møde Watson
Som kunde i IBM's Watson-forretning vil du kunne stille spørgsmål til computeren og få svar.
Eller måske du vil lade Watson være den bagvedliggende service, der gør, at dine egne kunder kan få svar på spørgsmål direkte på din hjemmeside?
"Vi har kunder - banker eksempelvis - der kigger på, hvordan de fuldstændig kan genopfinde deres frontend. Eller et forsikringsselskab, der kigger på, hvordan det kan bruge det til at hjælpe deres callcenter. Eller televirksomheder, der kan finde ud af, hvilket data-abonnement der er det rigtige for kunderne," sagde Virginia Rometty.
IBM mod alle de andre
Hendes visioner for Watson er naturligvis først og fremmest visioner, indtil andet er bevist.
Kunstig intelligens er ikke en IBM-opfindelse - det er et koncept, der er blevet talt om i årtier, og som en række leverandører har bud på allerede, og hvor flere vil komme til i de kommende år.
Men IBM har med Watson placeret sig i forreste række til den næste it-æra.
Når IBM, der har omkring 434.000 ansatte og en årsomsætning på mere end 543 milliarder kroner, bliver ved med at tale om Watson - og kobler stadigt flere ansatte og stadigt flere milliarder på projektet - skyldes det ganske enkelt, at selskabet er overbevist om, at Watson kan blive en central teknologi på fremtidens it-marked.
Set lidt udefra virker det ikke som en helt urealistisk mission for Big Blue, der med mere end 100 år på bagen er i fuld gang med at redefinere sig selv.
Herunder kan du se en video om IBM's visioner for Watson. Det er først og fremmest en reklame-video - og den skal ses i det lys - men det er også en video, der viser, at IBM mener det seriøst.
Og at Watson ikke længere handler om Jeopardy. Slet ikke.
Læs også: