WhatsApp-stifter: Sådan vil vi bruge de 100 milliarder fra Facebook

Barcelona: Stifter og administrerende direktør i WhatsApp, Jan Koum, fortæller på Mobile World Congress, hvordan de mange milliarder fra salget til Facebook skal bruges.

Artikel top billede

Billeder: Kim Stensdal

Jan Koum, der er medstifter og CEO i WhatsApp, indtog scenen på Mobile World Congress med et drilsk smil på læberne.

Under andre omstændigheder kunne man have opfattet det som arrogance, men det er svært ikke at forstå smilet, efter at Facebooks Mark Zuckerberg i sidste uge meddelte, at han har tænkt sig at købe WhatsApp for omkring 100 milliarder kroner.

Når der alligevel ikke blev klappet voldsomt meget i Barcelona af Jan Koum, skyldes det formentlig, at en stor del af tilhørerne i salen repræsenterede de mere traditionelle televirksomheder - ikke mindst operatørerne. 

WhatsApp står nemlig for det stik modsatte med sine apps, der lader brugerne sende gratis beskeder til hinanden.

"Vi har en mission: At gøre folk i stand til at kommunikere på en let måde, uanset hvor de er i verden," sagde russisk-fødte Jan Koum fra scenen.

WhatsApp: Vi har en lille nyhed
Der var særligt påfaldende stille blandt de flere tusinde personer i salen, da Jan Koum annoncerede, at han havde en nyhed til de omkring 430 millioner WhatsApp-brugere:

"Vi kommer med samtaler til WhatsApp. Vi vil sikre, at folk altid er i stand til at tale sammen med venner og familie. Vi mener, at vi har det bedste tale-produkt," annoncerede han.

Tale-funktionen til WhatsApp vil blive introduceret til Phone i første omgang, formentlig til juni, og dernæst til alle de andre smartphone-platforme.

Det er netop til den slags innovation, at de mange milliarder fra Facebook skal bruges, forklarede WhatsApp-stifteren.

Jan Koum tilføjede, at det også er en personlig mission for ham at kunne tilbyde samtaler til de mange millioner WhatsApp-brugere, efter at være vokset op i en kommunistisk land, hvor få havde telefon, og dem, der havde, som regel blev overvåget af myndighederne.

"Vi lover at bygge og blive ved med at bygge noget, der kobler folk sammen og gør det let at kommunikere."

Sådan bliver WhatsApp under Facebook

Jan Koum forholdt sig samtidig til den frygt, mange af tilhørerne i salen ganske givet sad med - nemlig hvad det vl betyde for operatørerne, når WhatsApp introducerer samtaler til 430 millioner brugere.

Men Jan Koum mener, at operatørerne bestemt har en berettigelse også fremover.

"Fremtiden kommer i vores øjne til at handle om data. Det kommer til at handle om bits og bytes, ikke minutter," forklarede han.

"Hvis alle mennesker kan få adgang til båndbredde, vil det være 'freaking fucking awesome.'"

Samtidig lagde WhatsApp-stifteren også vægt på, at WhatsApp vil forblive WhatsApp, selvom Facebook nu opkøber virksomheden.

Fremtidens WhatsApp

Den lille virksomhed har med fem år på bagen i dag blot 55 medarbejdere.

Og der skal ikke være voldsomt mange flere, meddelte Jan Koum.

Han afviste også, at Facebook vil indføre reklamer eller begynde at suge data om WhatsApp-brugerne til markedsførings-øjemed.

"Vi kender ikke brugernes navn, eller hvor de bor. Det er der ingen planer om at lave om på. Vi vil holde fast i den minimalistiske tilgang."

"Det var vigtigt for os at bygge et produkt, der ikke var mudret til af gimmicks og reklamer."

"Han (Mark Zuckerberg, red.) forstår bedre end nogen, at for at forblive en succes, skal det forblive uafhængigt. Lidt som Instagram er uafhængigt i dag."

"Vi har ikke lavet nogen markedsføring som virksomhed. Og hver eneste af vores brugere har sluttet sig til WhatsApp, fordi deres venner er der. Vores mål er, at få hver eneste smartphone-bruger til at bruge WhatsApp," forklarede Jan Boum om fremtidsplanerne for WhatsApp.

Læs også:

Mobile World Congress skudt i gang: Følg med her

Facebook køber kæmpe-konkurrent for 100 milliarder kroner

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S