Voldsomt fald i det danske pc-salg - men to mærker stormer frem

Se her, hvem der er vindere og tabere på et dybfrossent dansk pc-marked.

Artikel top billede

Det danske pc-marked tog nogle drøje hug i 2013, hvor det samlede salg faldt med hele 13 procent sammenlignet med 2012.

Det viser analysefirmaet IDC's opgørelse over årets pc-salg, som netop er blevet offentliggjort.

I alt leverede pc-producenterne 1.248.200 pc'er til markedet. Det er 183.600 færre end året før.

Det er især salget til private forbrugere, der halter voldsomt. IDCs senioranalytiker Anders Elbak har tidligere kædet nedturen for pc-salget sammen med den økonomiske krise. Han mener dog ikke, at samfundsøkonmien længere har den store betydning.

"Det svage pc-salg skyldes i langt højere grad, at folk i dag foretrækker tablets og smartphones," siger Anders Elbak.

En af de mest markante præstationer i 2013 kommer fra kinesiske Lenovo, som nu endegyldigt har sat sig på tronen som Danmarks største pc-producent.

Lenovo har i flere år præsteret stærk fremgang i Danmark. Allerede i 2012 satte Lenovo sig på førstepladsen - et mulehår foran tidligere så dominerende HP.

Ser man på de rene salgstal holder Lenovo - næsten - skansen med en tilbagegang på beskedne to procent. Dermed distancerer Lenovo klart sin amerikanske konkurrent og øger sin markedsandel med tre procentpoint fra 23,3 til 26,3 procent.

Det skyldes ifølge Anders Elbak, at Lenovo ud over en stærk position på erhvervsmarkedet nu får stadigt bedre fat i de private forbrugere.

HP må derimod se sit salg falde med mere end 20 procent. Det får HP's markedsandel til at dykke fra godt 22 procent ned til lige under 20 procent.

Endnu større er nedturen for taiwanesiske Acer, som i kraft af det svage consumer-marked mister næste 30 procent af sit salg. En anden stor taber er Asus, som mister hele 40 procent af sit salg. Dermed lader det til, at de serviceproblemer, som ramte Asus sidste forår, også har haft konsekvenser på salgssiden.

Nedturen betyder, at Asus bytter plads på ranglisten med Dell, som dermed rykker ind i top 5. Sammen med Apple er Dell det eneste pc-mærke, som har præsteret fremgang på det ellers dybfrosne pc-marked.

Dell øger salget med næsten 25.000 enheder. Det er især en vellykket satsning på erhvervsmarkedet, som har skabt fremgangen, lyder det fra administrerende direktør Nicolai Moresco.

"Erhvervsmarkedet er vores hovedfokus, og det er også der, at vi er slået igennem på salget af pc'er. Vi satser at levere "end to end"-løsninger til vores kunder, og det har vi haft god succes med i 2013," siger Nicolai Moresco.

Pc-producenternes leverancer til det danske marked 2012 og 2013

 2013 (%)Antal2012 (%)Antal
Lenovo 26,3 328270 23,3 333610
HP 19,7 245890 22,3 319290
Acer 12,6 157270 15,4 220500
Apple 11,8 147280 9,4 134590
Dell 10,8 134800 7,7 110250
Asus 6,5 81130 9,6 137450
Toshiba 3,3 41190 3,1 44390
Samsung 2,3 28710 2,5 35800
Fujitsu 1,6 19970 1,9 27200
Sony  0,9 11230 0,8 11450
Andre 4,3 53670 4,0 57270
I alt   1248200  1431800
Kilde: IDC og Computerworlds egne beregninger

Læs også:

Tre overraskende facts om det danske pc-marked

Dansk Lenovo-direktør stopper: Nu slipper jeg for bøvlet

Skovler penge ind: Pc-firmas indtjening steget med 90 procent

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Jyske Bank

    Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

    Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S