Den globale app-økonomi havde i 2013 en værdi af rundt regnet 372 milliarder kroner - et tal der vil være steget til 782 milliarder i 2015 ifølge VisionMobile.
Det er konklusionen i en ny rapport fra analysevirksomheden VisionMobile fra London, der beskæftiger sig med mobil-forretningsmodeller og udvikling af mobile løsninger.
Rapporten, der kan downloades her, er baseret på en survey blandt 7.000 udviklere.
Det fremgår blandt andet, at 41 procent af udviklerne nu udvikler til både Android og iOS.
37 procent har Android som den primære platform, mens det for iOS' vedkommende er 32 procent. 14 procent peger på HTML5 som deres vigtigste platform, mens seks procent vælger Windows Phone.
iOS-udviklerne er mest loyale
Ser man på, hvor loyale udviklerne på en given platform er, er det dog iOS, der opnår den bedste vurdering.
Her er det således 59 procent af iOS-udviklerne, der har den som den primære platform, mens det er 52 procent af Android-udviklerne, der har den som den primære platform.
Kun 24 procent af de udviklere, der laver løsninger til Windows Phone, har denne platform som den primære.
"Dette giver mening ud fra et forretningsperspektiv: Mens udviklere måske går efter flere platforme, kræver en sund virksomhed en sund bundlinje, og for de fleste udviklere er der bedre muligheder for at opnå dette med iOS end nogen anden platform," skriver VisionMobile blandt andet.
Så lidt tjener man på en app
Samtidig fremhæves det, at i alt 71 procent af udviklerne laver løsninger til Android.
Det kan man umiddelbart mene er et højt tal, men det skal naturligvis holdes op imod, at Android i de seneste kvartalsopgørelse har haft en markedsandel på mere end 80 procent.
HTML5 er naturligvis også en mulighed for udviklerne, men det er typisk i bestemt sammenhænge, at browserløsningerne bringes i spil, eksempelvis til løsninger, der skal fungere på flere forskellige skærme.
"Udviklere tager HTML5-teknologi i brug på en række forskellige måder: til at udvikle mobile websider, web apps og hybride apps, eller de bruger HTML5-kode i native apps til at fremvise web-indhold," skriver VisionMobile i rapporten, der også konkluderer, at 37 procent af udviklerne i dag udvikler HTML5-løsninger.
Tjener slet ikke nok på apps
Som vi også tidligere har skrevet om her på Computerworld, er det stadig svært for alvor at tjene gode penge på apps.
Ifølge VisionMobile-rapporten er det da også 60 procent af udviklerne, der tjener under 500 dollars per app per måned.
Når udviklerne skal forsøge at lægge en holdbar forretningsstrategi, er det især reklamer i app'en, de fleste satser på.
Den mest markante måde at skabe omsætning på er dog at udvikle sine apps efter en en kontrakt med en kunde. 26 procent af udviklerne tjener ifølge rapporten i dag penge på den måde.
Baseret på en række officielle udmeldinger fra Apple, Google og Microsoft samt tal fra telemarkedet har finansmediet Forbes tidligere regnet sig frem til, at udviklerne hos Apple i gennemsnit tjener 4.000 dollar per app, mens det hos Google er 1.125 dollar og Microsoft 625 dollar.
Tallene dækker dog over, at nogle få apps har en meget høj omsætning, mens rigtig mange apps har en mere beskeden omsætning.
Læs også: