ComputerViews: Internet of Things er for alvor begyndt at folde sig ud, og det kan hurtigt blive et problem for it-cheferne.
2014 kan blive året, hvor der for første gang genereres mere data af maskiner end af mennesker.
Ifølge Ciscos målinger er der faktisk allerede i dag koblet flere maskiner på internettet, end der er koblet mennesker på, og intet tyder på, at den udvikling vil stoppe i de kommende år.
I maskinerne sidder sensorer, der i meget stor udstrækning registrerer bevægelser, data og input og sender dem videre via internettet, hvor de forbindes med data fra andre enheder på kryds og tværs.
Kun fantasien sætter grænserne for udnyttelsen af den viden og de output, der gemmer sig i krydsfeltet mellem de mange data fra computere, dørlåse, termostater, køkkengrej, fitness-apparater, medicinske apparater, landbrugs-udstyr, lager-udstyr, fabriks-maskiner og alle mulige andre apparater.
Det bliver et nyt internet med et enormt potentiale for intelligens og automatik mellem de sammenkoblede maskiner og computere.
Virksomheder kobles af - og det kan gå stærkt
Volumen vil blive gigantisk og vil - lidt afhængigt af hvem man spørger - komme til at ligge på mellem 30 milliarder og 50 milliarder maskiner, der vil være koblet trådløst på internettet i 2020.
Alligevel er mange virksomheder fortsat særdeles lunkne og skeptiske over for 'Internet of Things.'
Ifølge analysehuset Forrester er mere end hver anden virksomhed ikke interesseret i tage Internet of Things til sig, mens blot otte procent indtil videre så småt er kommet i gang.
Grundene er flere.
Ifølge Forresters undersøgelse peger it-cheferne i virksomhederne især på sikkerhed og omkostninger som deres væsentligste årsager til at vige uden om Internet of Things.
Hertil kommer bekymringer om integrations- og migrations-udfordringer samt udsigten til forskellige lovmæssige begrænsninger og regulativer, som vil besværliggøre arbejdet.
Det er alt sammen barrierer, som en enhver CIO relativt nemt ville kunne overkomme.
Her er den største mangel
Problemet er derfor snarere, at de fleste CIO'er ikke kan se nogen forretningsmodel i Internet of Things - endnu - og derfor bliver begrebet relativt hurtigt blot skubbet væk og rubriceret som endnu en gang besværlig varm luft om fremtiden.
Men der er ingen vej uden om, mener analysehusene.
Som det er tilfældet med alle nye teknologier, gælder det om at slå til på rette tidspunkt - ikke for tidligt, hvor teknologien er umoden og ikke for sent, hvor konkurrenterne allerede er foran - hvis teknologierne skal udnyttes til at katapultere virksomheden foran de mere konservative konkurrenter.
Sikkert er det, at tre af de helt grundlæggende, teknologiske præmisser for Internet of Things i disse år i meget stort omfang vinder frem.
Det er hurtige internetforbindelser (der skal bære data), cloud computing (hvor data skal mødes) og big data/avanceret analytics (der skal drive værdi og konklusioner ud af data).
Det kan du læse mere om her: Internet of Things: Derfor vil alting ændre sig nu.
Forretningsmulighederne kan vi stadig kun se et begyndende omfang af, selv om flere virksomheder allerede er begyndt at vise vejen.
De tæller blandt andre Grundfos, som har indlejret 'information as a product' som led i selve strategien. Det kan du læse mere om her.
Flere vil følge snart. Analysehusene mener, at transport- og logistiksektoren bliver blandt de første områder, hvor vi vil se et gennembrud, da primitiv sensor-registrering af produkter på farten kan have stor effektiverings-potentiale for den rette virksomhed og den rette CIO.
Udfordringen for enhver CIO er, at Internet of Things fortsat er nyt og relativt jomfrueligt land.
Ifølge Forrester-undersøgelsen fokuserer it-cheferne især på fire ting, når de skal overveje, om de skal udbygge den digitale del af forretningen med det intelligente netværk og de intelligente maskiner.
De fire punkter understreger på mange måder, at it-cheferne i stort omfang er på jomfruelig grund, når det gælder Internet of Things.
De aner kort og godt ikke (endnu) hvor de skal gribe fat, og derfor begynder de helt fra bunden.
Deres prioriteringer er helt basale:
- Klarlægning af den konkrete forretnings-værdi.
- Klarlægning af mulighederne for at indgå partnerskab med spillere, der har styr på de teknologiske og forretningsmæssige muligheder og begrænsninger.
- Klarlægning af sikkerhed- og privacy-aspekterne.
- Klarlægning af kompetencer blandt medarbejderne.
Mulighederne er store, men det er også opgaven, som kræver, at virksomhederne investerer ganske betragteligt i både ny arkitektur, integration og udvikling af nye forretnings-processer.
Til gengæld kan gevinsten blive enorm for den virksomhed, der ser og satser rigtigt.
Læs også:
Det industrielle internet: Den næste store revolution.