TDC kan i det netop offentliggjorte årsregnskab for 2013 fremvise et resultat på 10,1 milliarder kroner i overskud før skat, afskrivninger og renter.
Årets bundlinje er på godt 3,2 milliarder, hvilket er lavere end 2012, men dog højere end de tre foregående år.
Selv om det umiddelbart er helt fornuftige resultater i et hårdt presset marked, er det knap så heldigt, at TDC's omsætning faldt med 5,8 procent i 2013.
Carsten Dilling, jeres omsætning falder, men I tjener stadig gode penge - så I må være dygtige til at effektivisere. Hvor længe kan I blive ved med at levere resultater efter den formel?
"I 2013 er det faktisk gået bedre end nogensinde, for vi har netop skabt vældig meget værdi og indtjening den vej rundt," siger koncernchef Carsten Dilling til Computerworld.
"13 og til dels også 14 er nogle omstillingsår, hvor vi forhåbentlig derefter stille og roligt kan kigge opad og også i processen få mindsket faldet på toplinjen. Vi kommer ikke igennem et 14, hvor det ligefrem bliver til vækst igen, men det bliver til et mindre fald - og det er nok så vigtigt."
"Vi er gode i TDC til det der med at effektivisere," lyder det fra koncernchefen.
Derfor er TDC nødt til at effektivisere
Carsten Dilling forklarer, at den primære drivkraft for effektiviseringerne er en forbedring af kundeoplevelsen.
"Vi arbejder som besatte med at forbedre kundeoplevelsen og på at give vores kunder en bedre oplevelse. Det begynder virkelig at have en effekt på vores tal," siger Carsten Dilling med henvisning til de undersøgelser, selskabet hver uge foretager, hvor man spørger eksisterende kunder om deres vilje til at anbefale TDC til andre.
Men når man ser på jeres mobilkunder, har I jo svært ved at holde fast på dem?
"Vi har jo kørt en kur både 12 og 13, hvor vi har hævet priserne på de der SIM-kort, folk bare havde liggende i skuffen og faktisk ikke brugte. Det er for at få dem ud af verden, hvis de faktisk ikke bliver brugt. Det giver et sundere billede af vores kunde-portefølje."
Carsten Dilling tilføjer, at det er TDC's strategi at kunne levere integrerede løsninger til hele husholdninger - herunder også mobilløsningerne.
"Det er der, hvor der er masser af mere forretning at finde, og hvor vi øger fastholdelsen af den enkelte kunde. Det er kernen i vores strategi."
Hvordan skal I håndtere situationen med den faldende omsætning i de kommende år?
"Det er et faktum, at vores omsætning er under pres på grund af en markedsposition, hvor det er svært at vinde meget mere markedsandel."
"Det er tydeligt, at vi ikke kun kan blive ved med at fokusere på en kerneforretning, der er under pres. Vi skal have nogle tillægs-services ind hos kunden også - enten af hensyn til fastholdelsen og og en bedre kundeoplevelse, så vi bliver anbefalet mere, eller fordi vi kan tjene nogle penge på nogle ydelser, som passer godt ind til husholdningen."
Hvorfor er der al den uro i TDC?
TDC har i de seneste uger været præget af usædvanlig stor udskiftning på direktør-posterne.
Først var det koncerndirektør Eva Berneke fra TDC Erhverv, der sagde op i TDC, fordi hun skal være ny topchef i KMD.
I sidste uge var det en anden af TDC's absolutte topchefer, koncerndirektør Anders Jensen fra consumer-delen, der også valgte at sige op.
Også udviklingsdirektøren i TDC, Anders Blauenfeldt, forlader TDC.
Særligt de to koncerndirektør-afgange i TDC er blevet kaldt "tæt på en katastrofe."
Hvordan påvirker det TDC, at flere af de mest centrale direktører stopper nu?
"Det er jeg meget glad for, at vi kommer til at tale om. Det er et relevant tema," siger Carsten Dilling.
"Når man har en virksomhed med cirka 500 chefer og ledere, er der selvfølgelig noget dynamik ud og ind af det system. Det er ikke unaturligt, at nogle af vores allerdygtigste chefer, når de føler, at de har lavet det stykke arbejde, de er rigtig gode til, gerne vil videre - og i øvrigt får nogle rigtig attraktive jobtilbud."
"For Eva Bernekes vedkommende er det jo et stort og flot job, hun skal ud til hos KMD."
Der har samtidig været historier om bekymring blandt jeres medarbejdere for mere outsourcing og offshoring. Er der generelt grund til bekymring hos medarbejderne I TDC?
"Vi har effektiviseret vældig meget i TDC i de seneste fem til syv år, og det har jo simpelthen noget at gøre med den konkurrencesituation, vi er i i markedet. Den kalder på, at vi er meget pågående, og at vi hele tiden tilpasser TDC. Det er vi faktisk, synes jeg, rigtig gode til."
"Det betyder så også, at vi hele tiden søger procesforbedringer og forbedringer til vores værktøjskasse. Når vi eksempelvis i 2013 reducerer antal fejlretnings-timer med 17 procent, betyder det altså, at der er noget arbejde, der falder væk - fordi vores produkter fungerer bedre."
"Men det betyder også, at vi på visse kompetenceområder kan komme under kritisk masse og dermed kan drage fordel af at gå ud og entrere med eksterne partnere."
Carsten Dilling fortsætter:
"Det er altid skidt, når medarbejdere bliver involveret og bliver ramt, men man kan altså glæde sig over, at vi på den måde mange steder bygger nye arbejdspladser op, og at vi med underleverandører - der mange gange er danske - bygger nye virksomheder op, der nogle gange bliver specialiseret inden for deres felt og faktisk bliver større end det, vi selv havde."
Carsten Dilling nævner som et eksempel, at fiber-anlægsarbejde uden for TDC-forretningen giver arbejdspladser andre steder.
Læs også: