Brugerne af Rejsekortet skal være væbnet med yderst stor tålmodighed, når det kommer til at ændre det betalings, som Rejsekortet automatisk kan bruge til at hæve penge fra.
Se hele Rejsekortets procedure til ændring af betalingskort på billedet øverst.
Den umiddelbart simple handling kræver nemlig, at brugeren følger en vejledning på seks punkter, venter minimum tre dage og laver to udflugter til en vilkårlig Rejsekort-station.
Den kringlede proces får en af Danmarks førende eksperter i brugervenlighed til at dumpe funktionen.
"Det er helt grotesk, og jeg vil rangere ændringsmuligheden som nærmest ubrugeligt eller uladsiggørligt," vurderer usability specialist Ole Gregersen.
Derfor er funktionen ubrugelig
Ifølge Ole Gregersen opstår Rejsekortets brugervenlighedsproblemer på grund af to ting.
"Den primære problemstilling er, at vejledningen er asynkron. Den ligger et andet sted, end der hvor man rent faktisk skal udføre ændringerne," mener Ole Gregersen og fortsætter:
"Det andet problem er ventetiden. Jeg skal gøre noget nu, og så skal jeg vente minimum 24 timer, så skal jeg gøre noget igen, vente i minimum 24 timer igen og så skal jeg gøre et eller andet igen,"
Ole Gregersen, der til daglig underviser ITU-studerende i usability, tester løbende private- og offentlige digitale produkter, lægger ikke fingrene i mellem i sin kritik.
"Det er helt grotesk, fordi jeg lige nu og her, har et behov for at skifte mit betalingskort. Den arbejdsgang er bare helt skæv," mener Ole Gregersen.
Se Rejsekortets svar på kritikken: Vi er ikke stolte af den nuværende løsning
Sådan burde funktionen være
I den perfekte verden burde Rejsekortets automatiske tank-op-funktion strikkes sammen helt anderledes, mener Ole Gregersen.
"Rejsekortet burde lave skiftet så intuitivt og efter de samme principper og standarder, som andre virksomheder bruger. Det vil være min forventning som bruger, og mit mål, hvis det var mig, som skulle designe sådan en løsning,"
Her handler det først og fremmest om at bygge sin applikation eller service op omkring de principper, som ligner andre producerters, for at undgå at forvirre forbrugerne unødigt.
"Hvis jeg som forbruger tænker på det fra toppen af mit hoved, så vil det være noget med, at jeg skal ind i mine konto-oplysninger, og der kan jeg så ændre mit betalingskort,"
Ekspert: Stil ikke høje krav til forbrugerne
Rejsekortets model for at ændre betalingskort adskiller sig direkte fra den gængse måde at udføre ændringen på, og det stiller høje krav til brugerne.
"Rent fagligt snakker man om den mentale model, at forestillingen om, hvordan tingene fungerer. Der kan man sige, at den bryder mod almindelige menneskers opfattelse af, hvordan sådan et skifte skal foregå," siger han og fortsætter:
"Forventningen til hvordan man skifter sit betalingskort, vil være en anden end den, der er tale om her. Derfor må man som udgangspunkt forudsætte, at det er noget, som ikke er typisk, og derfor vil folk også synes, at det er svært at skrifte."
Se Rejsekortets svar på kritikken: Vi er ikke stolte af den nuværende løsning