Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Nej, det skal du IKKE skrive i din mail-signatur

Har du tænkt over, hvad der står i din mail-signatur?

Mail-signaturen er det nye visitkort. 

Det er en fremragende mulighed for både at markedsføre os selv og vores virksomheder. Men det er ikke altid, at vi anvender den på den rette måde.

Det amerikanske magasin Fast Company har talt med en branding ekspert og en e-mail-markedsføringsekspert, som påpeger fem fejl, som vi ofte begår, når vi laver en e-mail-signatur.

Herunder kan du se de fem fejl, som du for alt i verden bør undgå.

Fejl 1: Du har for mange informationer
Mange af os har vores signaturer fyldt med flere forskellige telefonnumre, e-mail-adresser og links til sociale medier.

"Så er vi i hvert fald helt sikre på, at folk kan få kontakt med os." Sådan tænker mange af os måske. Men det er en fejl, og for meget information kan virke alt for overvældende, siger Melissa Cassera, der er den ene af de to branding-eksperter som Fast Company har talt med. 

I hendes egen mailsignatur linker hun blot sin Twitter-profil og skriver: "Twitter er den korteste vej til mit hjerte". 

Derfor anbefaler hun, at du ligeledes nøjes med at oplyse den hurtigste kontaktvej.

Ron Cates, der er ekspert i e-mail-marketing, er enig. For mange informationer kan virke forvirrende. Eksempelvis fraråder han, at du oplyser en fysisk adresse i signaturen, med mindre du har en fysisk butik eller kontor.

Han mener dog godt, at du kan inkludere mere end én kontaktmulighed i signaturen.

"Inkluder en enkelt eller to henvisninger til sociale medier, men ikke henvisninger til alle sociale medier. Jo flere muligheder du giver, jo mindre er sandsynligheden for, at de bliver brugt," siger Ron Cates.

Fejl 2: Du bruger irrelevant info
Det er måske et indlysende råd, men når du linker til informationer i din signatur, bør de være relevante for modtagerne.

Linker du eksempelvis til din egen eller din virksomheds blog i signaturen, så sørg for, at den er opdateret, og at indholdet er relevant for dem, du sender mailen til.

"Sender du folk videre til en side, der ikke har været opdateret i flere måneder, kan det give bagslag. Det kan blive opfattet, som om du er useriøs," siger Ron Cates.

Fejl 3: Du gemmer din signatur i en billedfil
Mange virksomheder vedhæfter medarbejdernes signatur som en billedfil. Men hvis du bruger en billedfil som signatur, risikerer du, at den aldrig bliver set.

Det skyldes, at mange mailklienter og tjenester som udgangspunkt blokerer for billeder, der er indsat i mails. 

Vælger du at inkludere en signatur som billedfil, anbefaler Ron Cates, at du også indsætter tekst bag billedet, så du er sikker på, at dine kontaktoplysningner under alle omstændigheder vil være synlige.

Folk læser dine mails på mobilen - men hvad betyder det?

Fejl 4: Du glemmer at folk læser mails på telefonen
Op mod halvdelen af alle mails bliver angiveligt læst på mobiltelefoner, og det betyder, at en stor del af dem bliver læst på en relativt lille skærm. 

Derfor anbefaler Ron Cates, at du sikrer dig, at alt i din mail kan klikkes på med tommefingeren. 

Tommelfingeren kan anskues som den "nye mus", og hvis modtageren af din mail ikke problemfrit kan klikke på dit link med sin tommelfinger, bliver linket ikke brugt, lyder det fra Ron Cates. 

Du skal i øvrigt være opmærksom på, at læsehastigheden kan være lavere på den mindre skærm, og derfor bør du ifølge Ron Cates også overveje nøje, hvilken skriftstørrelse du skal vælge. 

Fejl 5: Du glemmer din personlighed
Mange bruger floskler som "Med venlig hilsen" eller "bedste hilsner" i vores signatur. 

Men ifølge Melissa Cassera kan du med fordel lade din signatur udstråle mere personlighed. 

Betragter du sig selv som sjov, flabet eller måske fjollet? Så prøv at indarbejde et af disse karaktertræk i din signatur og se, om du kan overaske modtageren på en positiv måde.


Læs også:
Seks tip: Sådan får du svar på alle dine vigtige mails 

Hey Gmail-junkier: Her har I seks oversete mail-tricks




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere