"Det skal handle noget mere om at spare omkostninger og om at sælge noget mere."
Sådan lyder budskabet om fremtidens intranet hos Kurt Kragh Sørensen, der er indehaver af IntraTeam, der arbejder med erfagrupper, konferencer og rådgivning på området.
"Når de fleste ledelser hører ordet intranet, så falder øjnene i"
"Kommunikation og videndeling er en væsentlig del af at effektivisere - men det er ikke et mål, det et middel," siger han med henvisning til den traditionelle opfattelse af, hvad man kan bruge et intranet til.
Og måske trænger begrebet intranet efterhånden til at blive fornyet, for sandheden er, at et moderne intranet bør handle om langt mere end "bare" at levere nyheder til medarbejderne.
"Når de fleste ledelser hører ordet intranet, falder øjnene i; de ser det kun som det der elektroniske personaleblad til nyheder, nyheder og nyheder. I bedste fald kan man også søge et telefonnummer på en kollega."
Det skal et moderne intranet kunne
Men Kurt Kragh Sørensen fortæller, at mange organisationer i disse år bevæger sig fra det klassiske intranet over til det, han betegner som ‘den digitale arbejdsplads.'
"Den digitale arbejdsplads kan i modsætning til et intranet blive indgangen til alle værktøjer. Systemerne og teknologierne er blevet bedre til at spille sammen, og derfor kan det lade sig gøre i dag."
Det er, når man begynder at opfatte intranettet på den måde, at man kan løfte det til et nyt niveau, hvor det ikke bare er nice to have, men i stedet bliver need to have.
"Der skal være en mission og vision for intranettet, som er koblet til forretningsstrategien," forklarer Kurt Kragh Sørensen.
Hvem ejer dit intranet?
Det er ifølge IntraTeams opgørelser Microsofts Sharepoint, der driver omkring 52 procent af de intranet, der i dag findes i Danmark.
"Det, der skal udvikles, er det, der giver mest og størst værdi for organisationen"
Men mens alle med penge kan købe et standardsystem, er det knap så let at udnytte teknologierne på måde, der rent faktisk er med til at øge virksomhedens effektivitet og salg.
"Hele udfordringen er ejerskabet af intranettet. Kommunikation har siddet på en ret stor del af det, men vi ser en trend med, at ejerskabet flytter på grund af den digitale arbejdsplads," forklarer Kurt Kragh Sørensen.
"Det er ikke, fordi kommunikation ikke er medejer af intranettet, men selve ejerskabet flytter sig til også at være it-afdelingen."'
Kurt Kragh Sørensen mener dog ikke, at det nødvendigvis er bedre, hvis it-afdelingen har ejerskabet.
"Den rigtige løsning er nok en digitaliseringsenhed eller en forretningsudviklingsafdeling. Det skal være en enhed, for hvem det handler om at optimere hele butikken. Det, der skal udvikles, er det, der giver mest og størst værdi for organisationen," mener intranet-rådgiveren.
Alt for ringe brugervenlighed
Han efterlyser samtidig, at man begynder at tage intranettet mere alvorligt, så det ikke bare handler om at få klemt en masse indhold ind på forsiden.
"Vi ser alt, alt for få brugervenlighedstest af intranet. De er ikke klar over, hvor ringe det er, det de har."
"Problemet er, at det bliver udviklet og dernæst krydset af som færdiggjort, men aldrig er brugervenligheds-testet," siger Kurt Kragh Sørensen og forklarer, at problemet eksempelvis kommer til udtryk i form af besværlig navigation eller manglende prioritering af forsiden.
Det sidste kan man blandt andet blive bedre til ved i højere grad at segmentere forsiden til forskellige medarbejdergrupper.
"De fleste kommer ind på den samme URL, men forsiden er tilpasset dig. Du får de lokale nyheder fra den lokation, du sidder på og den afdeling, du arbejder i."
"Der skal være nogen, der sætter sig ned og tænker sig begavet om. Du kan jo altid bare putte nogle flere links på forsiden, men det handler om at lave en overskuelig forside til den enkelte medarbejder med de 10 værktøjer, der er vigtigst for ham."
"Problemet er, at det bliver udviklet og dernæst krydset af, men aldrig er brugervenligheds-testet"
Mobilt intranet i fokus
Det mobile intranet er endnu en af de ting, der er fokus på mange steder - blandt andet fordi SharePoint 2013 har et betydeligt fokus på bedre understøttelse af mobile enheder.
Og det kan give rigtig god mening at overveje de mobile muligheder, mener Kurt Kragh Sørensen.
"Vi har flere kunder, der har lavet det i forhold til deres sælgere, der er ude hos kunderne og skal bruge en masse informationsmateriale. Alt det sidder de og peger ud på deres tablet, mens de snakker med kunden, og når de forlader mødet, trykker de så på en knap, så de bagvedliggende systemer sender alle informationerne til kunden."
Og dermed er vi tilbage ved det budskab, artiklen blev indledt med:
"På den måde understøtter intranettet salget," siger Kurt Kragh Sørensen fra IntraTeam til Computerworld.
Læs også:
Ny opgørelse: Disse systemer driver de danske intranet
Sådan undgår du fiasko med SharePoint-projekter