Carsten Dilling har været administrerende direktør i TDC siden sommeren 2012, og selv om det er relativt kort tid, har der været masser af vigtige tiltag i Danmarks største telekoncern.
TDC har eksempelvis skiftet CSC ud med Tata som outsourcing-partner og har indgået en omfattende netværks-kontrakt med Huawei.
Teleselskabet har også valgt at lukke M1 og Onfone ned som selvstændige selskaber, at integrere Netdesign i TDC, købe ComX - og at fortsætte den nedskæring i antallet af ansatte, der efterhånden har stået på i nogle år.
"Det har vi været tvunget til, fordi vi er nødt til at effektivisere," siger Carsten Dilling til Computerworld.
Han forklarer, at der formentlig fortsat vil skulle være tre til fem procent færre ansatte i TDC hvert år, men at en stor del af det kan klares med naturlig afgang.
Svært at tjene penge på en iPhone
Det med at minimere omkostningerne er ikke unikt for TDC.
Teleselskaberne kæmper en hård kamp for at opretholde omsætning og indtjening på grund af faldende priser, øget konkurrence, nye forbrugsmønstre, pres på roaming-indtjeningen og et konstant behov for at opgradere netværkene.
Carsten Dilling fortæller, at priskonkurrencen på det danske mobilmarkedet egentlig havde fundet et mere fornuftigt leje, end det var tilfældet for nogle år siden, men at der nu igen er en udfordring.
"En af de mest populære telefoner, iPhone, som danskerne ønsker at eje, er relativ dyr, og det betyder, at der bliver lavet alle mulige ordninger, der gør det svært at tjene penge. Det er en udfordring, uanset om man hedder Telia, Telenor, 3 eller TDC," siger Carsten Dilling.
YouSee hjælper TDC
Når TDC står relativt stærkt som Danmarks største telekoncern, skyldes det i høj grad YouSee, der har god succes med at levere kombinationen bredbånd og tv til danskerne.
"Vi har et godt kanal-indhold," lyder en af forklaringerne fra Carsten Dilling, der samtidig fremhæver en rød tråd i TDC's produkter:
"Vi satser i høj grad på familierne og på at kunne levere hele pakken."
Venter spændt på nye roaming-regler
En del af TDC-pakken er også TDC Play, der giver adgang til musik og film for kunderne. TDC's satsning på den tjeneste står i diametral modsætning til eksempelvis Telia, der i stedet satser på at indgå samarbejder med eksisterende tjenester.
"Jeg tror ikke på, at vi selv skal lave de her value add-services. Det er meget bedre at teame op med Spotify og HBO, og hvad der ellers måtte være. De er verdensmestre i det her," sagde Telias administrerende direktør, Søren Abildgaard, for nylig til Computerworld.
Carsten Dilling tror dog fortsat på Play-konceptet.
"Vi kan se, at det er noget, vores kunder sætter pris på, fordi det giver en merværdi. Det koster bestemt noget, men vi tror stadig på, at forretningsmodellen holder, fordi det er noget, vores kunder sætter pris på," siger han.
Nye roaming-regler kan få stor betydning
I forhold til 2014 forventer TDC's Carsten Dilling et fortsat fokus på effektiviseringer - herunder i form af outsourcing og bedre selvbetjeningsløsninger til kunderne - og så er han spændt på at se, hvad der kommer til at ske med de planer, EU og kommissæren Neelie Kroes har om helt at fjerne roaming-afgifterne i Europa.
Teleanalytiker Morten Imsgard fra Sydbank har tidligere vurderet, at de europæiske teleselskaber vil blive ramt på forskellige måder, hvis roaming-afgifterne fjernes - blandt andet fordi teleoperatører i de sydeuropæiske lande har rigtig mange turister, der roamer på deres net, mens der omvendt ikke er så mange af deres kunder, der roamer her i Nordeuropa.
"Jeg er spændt på at se, hvad der sker med roaming. Jeg føler, at TDC måske ikke vil være helt så godt stillet som de store europæiske selskaber," siger Carsten Dilling, der dog tilføjer, at TDC's samarbejde med Vodafone åbner for visse muligheder.
Læs anden halvdel af interviewet med Carsten Dilling her, hvor han kommenterer på den ringe antennekvalitet, der er i mange mobiltelefoner.
Læs også Computerworlds interview med Telenor her, og interviewet med Telia finder du her.