Interview: I Odder kommune i Østjylland er man gået planken ud, når det handler om at bruge iPad i undervisningen.
Som den første kommune i Europa besluttede Odder Kommune, at samtlige elever, lærere og skolepædagoger i 2012 skulle have udleveret en iPad.
Nu kan kommunens otte folkeskoler slet ikke genkende den kritik, der har været i forbindelse med Pisa-undersøgelsen.
Det kan du læse mere om her: Her er tre grunde til iPad-fiasko i folkeskolen
Her er det blandt andet kommet frem, at elever, der anvender en iPad, ikke scorer så høje karakterer som kammeraterne, der ikke bruger tabletten.
"Den kritik kan vi slet ikke genkende fra de erfaringer, vi har på vores skoler," siger Rikke Dahl Thonbo, skole-it-konsulent i kommunen.
"Vi kan eksempelvis se, at drengene i de små klasser er begyndt at skrive langt tidligere, end vi havde regnet med," eksemplificerer hun.
Der er masser af gode apps
Rikke Dahl Thonbo peger også på, at teknologien giver mulighed for en differentieret afleveringsform.
"Man behøver ikke kunne læse eller skrive for at fremlægge en opgave. Derved kan elever få en bedre følelse af at være en del af klassen. Tabletten bliver en makker til børnene, og man spilder ikke så meget tid, når man eksempelvis kan aflevere på denne måde."
Et af kritikpunkterne fra Pisa-rapporten har handlet om, at de apps, der er tilgængelige til platformen, er af alt for ringe kvalitet.
"Der findes dårlige apps, men vi har en standardpakke med produktions-apps, som vi har udvalgt. De dårlige apps bliver hurtigt sorteret fra. Men simple apps kan være gode til eksempelvis at øve sig på bogstaver eller udtale."
"Gamificering kan ligeledes have sine gode sider, og man kan ikke bare kritisere denne metode," siger hun.
Så du ser ikke dårlige apps som et stort problem for jer?
"Nej, de dårlige bliver hurtigt sorteret fra. Lærerne har masser af entreprenørskab og gode ideer."
Svært at sidde stille
Et andet kritikpunkt har handlet om, at eleverne ikke kan holde koncentrationen, fordi de bliver forstyrret af eksempelvis Facebook i undervisningssituationen.
Men igen afviser Rikke Dahl Thonbo kritikken.
"Når eleverne bliver bedt om at være stille, gælder det ikke kun med munden, men også med teknologien. Det er de rigtig gode til," siger hun, og fortsætter:
"Vores erfaring er, at eleverne får langt større fokus, på det de laver, fordi de skal fremlægge det for klassen, og det giver bedre resultater. Det styrker elevernes ansvarsfølelse."
Har i slet ikke problemer med, at eleverne bliver distraheret af eksempelvis Facebook, mens undervisningen foregår?
"Eleverne kan godt blive distraheret, og det er en udfordring, men man skal også huske på, at sådan er deres hverdag, og det er ikke et stort problem i undervisningen. Der er ikke så mange børn, der kan være koncentreret i 45 minutter ad gangen, men det har ikke noget med en iPad at gøre."
Pisa-undersøgelsen peger også på, at elever, der bruger iPad, får lavere karakterer. Er det noget, I kan genkende?
"Vi har set på afgangsprøverne og på de nationale test, men vi må ikke oplyse resultaterne. Jeg kan dog godt fortælle, at vores resultater viser, at i nogle fag går det rigtig godt, og at vi ikke ser en tendens til, at man får lavere karakterer, når man bruger en tablet. Men det er stadig for tidligt at drage en samlet konklusion," lyder det fra Rikke Dahl Thonbo fra Odder kommune.
Læs også:
Ipad-børn får lavere karakterer end kammeraterne