Derfor dropper dansk it-firma offentlige kunder

Dansk it-firma har valgt at droppe de offentlige kunder. Læs her hvorfor.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Offentlige indkøbsaftaler har presset prisen på standardsoftware så langt ned, at det stort set er umuligt at få en fornuftig forretning ud sine anstrengelser.

Sådan lyder erkendelsen hos Henrik Andersson, direktør i licens-forhandleren Comparex, der trods status som SKI-leverandør nu har taget konsekvensen og fravalgt salg til offentlige kunder.

For mindre end et år siden kom Comparex med på SKIs milliardaftale for standardsoftware (02.06). Dengang forventede Henrik Andersson, at selskabet ville kunne sælge software gennem mini-udbud for op mod en kvart milliard kroner i løbet af SKI-aftalens løbetid.

Men sådan skulle det ikke gå, og i dag priser Henrik Andersson sig lykkelig for, at være helt ude af det offentlige marked.

"Vi har helt droppet de offentlige kunder, fordi der bare ikke er økonomi i det for os," siger Henrik Andersson.

Han peger på, SKI-aftalen er skruet sammen på en måde, der presser priserne så langt ned, at risikoen for at brænde fingrene simpelthen er for stor for de leverandører, som stat, regioner og kommuner vælger.

"Vi ender med et dækningsbidrag på omkring en procent. Og med den avance har vi ikke råd til at servicere kunderne på et ordentligt niveau."

For at komme med på software-aftalen skal man som leverandører først byde inde med en fast rabatsats. Men før den enkelte kunde begynder at købe ind, skal den enkelte ordre igennem et såkaldt mini-udbud, som ifølge Henrik Andersson presser prisen yderligere ned.

Og samtidig skal leverandøren betale løn til sine ansatte og bruge tid og penge på møder med kunden i hele den periode, som ordren løber.

"Når det offentlige benytter miniudbud, betyder det, at samtlige leverandører bliver spillet ud mod hinanden igen, så vi ender med et dækningsbidrag på omkring en procent. Og med den avance har vi ikke råd til at servicere kunderne på et ordentligt niveau. Så set i bakspejlet er vi meget taknemmelige over, at vi ikke ligger inde med nogle af de offentlige kunder i dag," siger Comparex-direktør Henrik Andersson.

Her er resultatet

Trods skuffelserne med leverancerne til det offentlige, er det lykkedes Comparex at fortsætte den genopretning, som selskabet har været igennem de seneste år.

De seneste tre år er hele afdelingen for infrastrukturkonsulenter nedlagt, ligesom en del back office-funktioner er flyttet til det tyske moderselskab. I samme periode er antallet af medarbejdere skåret ned fra 50 til i dag omkring 20 ansatte.

I dag koncentrerer Comparex sig om salg af software, sourcing, og rådgivning om licenser og compliance.

Det seneste regnskab viser et underskud på 4,1 millioner kroner før skat. Det negative resultat hænger blandt andet sammen med de udgifter, som man har måttet afholde i forbindelse med afskedigelser.

Resultatet er dog markant bedre end de foregående år, hvor selskabet på bare tre år tabte næsten 50 millioner kroner - et hul, som måtte lukkes med en stor kapitalindsprøjtning fra moderselskabet.

"Vi var nået til et sted, hvor vi ikke havde et synderligt godt navn i markedet både i forhold til producenter, rekruttering af medarbejedere og i forhold til kunder. Men i dag er vi nået dertil, at det nu er kunderne, der kontakter os. Men det har været en lang og sej kamp," siger Henrik Andersson, som i indeværende år forventer at kunne præsentere sit første - lille - overskud.

Læs også:

Skyder millioner i dansk softwareforhandler

Comparex efter nyt millionunderskud: Vi er på rette vej

Shure Scandinavia A/S

Senior DevOps Developer

Københavnsområdet

Netcompany A/S

IT Manager

Københavnsområdet

Shure Scandinavia A/S

Signal Processing Developer with Ambitions

Københavnsområdet

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension