En af de helt store barrierer for online-handel kan være på vej til at blive en smule lavere, efter at Post Danmark har kastet sig ud i et forsøg med at levere varer fra net-butikker samme dag, som kunden bestiller varen på nettet.
Chefen for Post Danmarks Logistik Carsten Dalbo fortæller, at man i første omgang tester ordningen i samarbejde med de to online-butikker postme.com og computersalg.dk.
Ordningen gælder for kunder i Københavnsområdet, der bor indenfor en betalingsring mellem Kongens Lyngby, Ballerup, Taastrup og Greve (se kortet). Post Danmark lover, at varer der er bestilt sidst på eftermiddagen bliver leveret på kundens bopæl til kunden samme dag inden klokken 22.
Inspirationen kommer fra en række amerikanske storbyer og London, hvor de lokale postvæsener har indført sammedags-levering på permanent basis.
Ifølge Carsten Dalbo overvejer Post Danmark at lade flere netbutikker være med i testen, som indtil videre løber frem til udgangen af februar. Han understreger dog, at Post Danmark endnu ikke har besluttet at gøre ordningen permanent.
Læs også:
Otte gode råd: Sådan bliver din webshop en guldgrube i julen
Her er Sjællands største onlinesucces
Kræver stort befolkningsunderlag
Et af problemerne er, at den hurtige levering kræver et stort befolkningsunderlag, hvis det skal kunne hænge sammen økonomiske
"Testen betyder, at vi får noget mere erfaring med, om vi kan gøre det billigere og skarpere, eller om det skal det være lidt dyrere," lyder det fra Carsten Dalbo.
Prisen for den nye service er i testforløbet sat til 79 kroner pr. pakke. Den pris er ifølge Carsten Dalbo cirka det dobbelte af en traditionel pakkelevering. Og netop prisen er i dag det afgørende på markedet for pakkepost, hvor spillere som GLS og Swippbox er blandt Post Danmarks hårdeste konkurrenter.
"Branchen er under kraftigt konkurrencepres på prisen. Der er mange, der gerne vil have en bid af den kage. Det er der ingen tvivl om," lyder det Carsten Dalbo.
"Det her et eksempel på, at vi tester nye områder for at være på forkant og levere de mest fleksible e-handelsløsninger til markedet. Vi har udvalgt nogle kunder for at teste, om der er en efterspørgsel og en betalingsvillighed for at få en forbedret service på det her område. Og så handler det også om, at vi får testet vores egne processer, hvis det her skal bredes ud i en større skala. Men vi er i et rent testmode nu og har ingen beslutninger, om det er noget, vi vil gå mere massivt ind i. Det er det, testen skal vise," siger han.
"Branchen er under kraftigt konkurrencepres"
Markedet for pakkepost har gennem længere tid været det, der sætter dagsordenen for hele postmarkedet. I dag har Post Danmark for eksempel kun omkring 40 traditionelle posthuse tilbage i hele Danmark.
Samtidig har man suppleret traditionel pakkelevering til modtagernes gadedør med udlevering fra dagligvarebutikker, hvor modtagerne selv henter deres pakker. Post Danmark har i dag aftale med omkring 700 butikker rundt om i hele landet, fortæller Carsten Dalbo.
Indenfor de seneste år har Post Danmark sammen med Coop Danmark desuden udviklet et koncept for levering til postbokse. I dag er man i gang med at sætte pakkebokse op i 300 Coop-butikker.
Derudover han man omkring 200 selvstændige postbokse, hvor modtagerne selv kan afhente post og pakker. I alt råder Post Danmark over knap 1300 udleveringssteder eller postbokse.
Læs også:
Drop fiks-fakserierne - og tjen mere i din webshop
Otte gode råd: Sådan bliver din webshop en guldgrube i julen