Steve Ballmer stopper som über-boss, det måske mest kendte Microsoft-produkt, Windows, er på gaden i en meget anderledes version, software leveres som cloud-services, og så får den klassiske pc i den grad baghjul af tablets og smartphones.
Ja, snart kan selv Microsoft-ikonet Bill Gates være helt ude af selskabet, som han stiftede sammen med Paul Allen i 1975.
For Microsoft befinder sig på alle måder midt i en brydningstid, hvor nyt og gammelt mødes i virksomheden med 97.000 ansatte og en årsomsætning på omkring 422 milliarder kroner.
Tiden er inde til forandringer i hele it-industrien, og Microsoft er - som selskabet har været i snart fire årtier - i gang med at forme både industriens og sin egen fremtid.
Det sker ikke bare fra hovedkvartet i Redmond, men også her i Danmark, hvor visionerne torsdag blev præsenteret for omkring 650 deltagere på selskabets Next-konference i Falconer-centeret på Frederiksberg.
"Vi befinder os i den situation, at vi har brugt de sidste 35 år på at være en af de store spillere i hele den opblomstring, der har været i brugen af informationsteknologi. Vi har så igennem de seneste fem-seks år kunnet se en bevægelse i markedet," forklarer Ole Kjeldsen, der er teknologidirektør i Microsoft Danmark, til Computerworld.
"Nu er det ikke bare en pc på en skrivebord, men en række enheder, der skal kunne forbindes til de services, der drives i en cloud-infrastruktur"
Han forklarer, at Moores lov har betydet, at vi har fået et væld af nye og mindre enheder med højere regnekraft, ligesom også datacentrene har ændret sig - både teknologisk og omkostningsæssigt, som vi ser det med cloud computing.
"De to samtidige bevægelser - at der kommer nogle nye devices ind, og at folk bruger de cloud-baserede tjenester - det er med til at ændre hele industrien. Det er med til at ændre, hvordan folk kigger på it - og på, hvad man kan få ud af it. Sådan nogle trends kan vi som en af de store spillere i markedet ikke bare sidde overhørig."
Er I ved at lave et brud med det gamle Microsoft?
"Den oprindelige vision med at bringe en pc ud på ethvert skrivebord er tæt på at være realiseret. Hvis vi udvider begrebet fra pc til 'enhed', så har vi alle sammen i dag flere devices. Så hvis man ser det klassiske Microsoft i det lys, så ja. Ikke at vi bryder med det - vi bygger oven på det."
Ole Kjeldsen uddyber den udvikling over for Computerworld:
"Der kommer mange flere devices - smartphones, tablets, slates, hybrider. Det betyder, at vi kan bygge oven på den vision, vi havde dengang. Nu er det ikke bare en pc på en skrivebord, men en række enheder, der skal kunne forbindes til de services, der drives i en cloud-infrastruktur," siger teknologidirektøren.
"Vi ser det som en helt naturlig evolution."
De fire store satsningsområder
Det er ikke bare logo og farver, Microsoft fornyer i disse år. Hele koncernen gennemgår en transformation, ligesom it-industrien i det hele taget er under voldsom forandring.
Microsoft præsenterede på Next-konferencen i København (den århusianske udgave er blevet afholdt med omkring 350 deltagere) de fire mega-trends, som selskabet satser på:
- Mobility/apps
- Sociale netværk- Cloud computing
- Big data
Louise Harders, der er produktchef for Windows, fortalte eksempelvis, hvor selskabet forsøger at understøtte de mange nye devices med touchskærme - og at Microsoft går efter en markedsandel på tablet-markedet på 25 procent i 2013 i Danmark.
Aaren Ekelund, divisionschef for Office, forklarerede, hvordan også de velkendte kontorapplikationer ændrer sig ved både at kunne køre på store og små enheder, med og uden touch-skærm, og samtidig blive cloud-baserede.
"Office er versions-løst. Det er en service," udtalte Aaren Ekelund, men han tilføjede dog samtidig, at det ikke er et skift, der sker hen over natten.
Microsoft vil (helst) levere hele pakken
De megatrends, I peger på, er nogle, som stort set alle større leverandører har et bud på. Bliver I ikke udfordret på en helt anden måde, end I blev for 30 år siden?
"Vi har helt sikkert fået nogle nye og andre konkurrenter," siger teknologidirektør Ole Kjeldsen til Computerworld.
Han mener dog, at Microsoft har særdeles gode kort på hånden.
"Mange af de her konkurrenter er kommet fra måske en af de her trends. Hos Microsoft mener vi, at vi kan præsentere en portefølje, der understøtter alle fire trends. Vi føler, at vi kan præsentere en produktportefølje, som på alle trends er blandt de stærkeste."
"Det er klart, at vi på nogle af dem er stærkere end andre. På smartphones er vi på omkring 9-10 procent af det samlede marked lige i øjeblikket, men har i hvert fald en god stigning."
"Vi adskiller os fra de andre leverandører ved at have den fulde portefølje. Vores strategi er at få alle fire trends til at være et samlet hele, så vores kunder ikke skal have en fragmenteret oplevelse."
Vil også understøtte iOS og Android
Samtidig erkender Microsoft dog, at der som bekendt også er en del it-brugere, der eksempelvis har en iOS- eller Android-enhed.
"Microsoft har bevæget sig derhen, hvor vi siger, at vi godt ved, at det er en heterogen verden," forklarer Ole Kjeldsen fra Microsoft Danmark.
"Det er fact of life, at der er slates, smartphones, cloud-tjenester og udviklingssprog, der aldrig har rørt ved Microsoft, og aldrig kommer til at køre på Microsoft. Dem skal vi også omfavne."
Men I har jo stadig den holdning, at det skal være først og bedst på Windows-platformen?
"Det er klart, og vi tror på, at vi har en bedre værdi ved at give vores kunder den fulde pakke, og der er heldigvis også kunder, der standardiserer på Microsoft, og de har da en anden oplevelse."
"Men det er god forretning at sige, at der er en bredere verden end bare vores egen."
Læs også:
Derfor er Bill Gates en færdig mand i Microsoft
Microsofts store ombygning - tre faser mod et forenet Microsoft