Sådan vil ERP-giganten SAP forsvare sin bastion

ERP-markedet er i en rivende udvikling: It-chefer tørster efter teknologiske nyskabelser - og mange leverandører byder sig til. Se hvordan SAP vil forsvare sin position på markedet.

Artikel top billede

Computerworld har sat gang i en interview-serie, hvor vi både taler med CIO'er og leverandører om ERP-systemernes rolle i dag og i fremtiden.

Baggrunden er, at en IDC-analyse for nylig konkluderede, at mange it-chefer vil prioritere opgradering og modernisering af ERP højt i de kommende 12-18 måneder, blandt andet fordi tiden er løbet fra de støvede systemer.

Samtidig har PA Consulting interviewet 40 virksomheder i en række europæiske lande, herunder Danmark, og de peger blandt andet på, at ERP-systemerne ikke altid er gode nok til at understøtte en verden med høje krav til agilitet og fleksibilitet.

"Vi bruger omkring 15 procent af vores omsætning på research & development - som i reelle tal svarer til 2,2-2,3 milliarder euro om året"

Tidligere kronprins i Oracle Charles Phillips, der nu er administrerende direktør hos ERP-leverandøren Infor, sagde tidligere på ugen til Computerworld, at folk tørster efter den ERP-innovation, der "ikke har fundet sted i årevis."

SAP: Her er vores strategi
Hos verdens største ERP-leverandør, tyske SAP, der har en global ERP-markedsandel på omkring 25 procent ifølge Gartner, er den slags rapporter og udtalelser dog ikke med til at ryste koncernen med omkring 64.000 ansatte og en årsomsætning på 121 milliarder kroner.

"Vi bruger omkring 15 procent af vores omsætning på research & development - som i reelle tal svarer til 2,2-2,3 milliarder euro om året. Vi putter rigtig mange penge i vores R&D," siger SAP's danske landechef, Jørn Jacobsen.

Han har tidligere været salgsdirektør i den danske del af Oracle og administrerende direktør i BEA Systems Danmark.

"SAP har et meget tæt samarbejde med mange af vores kunder - og laver også en del af vores innovation sammen med kunder. Det vil vi fortsætte med at differentiere os på."

Vigtigt med forskellige industrier

Jørn Jacobsen tilføjer, at SAP også har en fordel i kraft af det globale setup, koncernen har, og samtidig slår han et slag for, at ERP-løsninger ikke skal være ens fra virksomhed til virksomhed - eller måske snarere fra industri til industri.

"Hvis du kigger på SAP's DNA, så er en af de ting, vi har været gode til - og en af grundene til, at vi er markedsledende - at vi har haft et kontinuerligt fokus på industrier. Vi understøtter en 24-25 industrier i dag, hvor vi ikke bare laver core ERP, men også går ud og siger: Hvad er specifikt for ERP i eksempelvis retail?"

"Hele den udvikling er der sket rigtig store fremskridt med inden for de seneste 5-10 år. Løsningerne er blevet dybere og bredere," siger SAP-landechefen.

Ikke kendt for sexede applikationer

Samtidig erkender landechefen dog, at SAP selvfølgelig også har været nødt til at rykke sig som leverandør.

"Historisk har vi ikke været dem, der har været kendt for at have de mest sexede applikationer. Hvis man kigger på noget af det, vi gør i dag - med iPad- og Android-løsninger og så videre - har vi i dag løsninger, der kan gøre virksomhederne væsentlig mere produktive ud fra et bruger-synspunkt."

"Historisk har vi ikke været dem, der har været kendt for at have de mest sexede applikationer"

Jørn Jacobsen afviser, at det forudsætter, at man slår en streg i sandet og investerer i en helt ny ERP-løsning, hvis man skal kunne udnytte de nye teknologier.

"Det er tiltænkt, at man skal bygge videre på de data og processer, som man allerede har i systemerne. Vi kan både sælge det til eksisterende kunder og også til kunder, der måske ikke har SAP ERP. Det giver nogle gode perspektiver i forhold til vækst."

Der er kommet nye funktioner til, men er kernefunktionerne i ERP ikke det, det altid har været - at man kan tilgå data til at træffe forretningsmæssige beslutninger?

"Jo, men på en anden måde. Kravene til hastighed er blevet drastisk forøget for eksempel. Det at lave debit og kredit har som sådan ikke ændret sig, men det har hastigheden. De fleste virksomheder i dag kører jo ikke med et enkelt projekt eller med en enkelt planlægning i løbet af et år."

Jørn Jacobsen nævner et andet eksempel; at man i stigende grad arbejder med "what if"-scenarier.

"Det at lave mange flere versioner af et budget, som i bund og grund tager udgangspunkt i "what if?" Hvis nu der sker et eller andet i Kina, hvad betyder det så for afsætningen på andre markeder? Det samme gælder din produktion og din logistik."

Han peger samtidig på SAP's investeringer i in-memory-teknologien HANA som et eksempel på, hvor man arbejder med innovation.

Begynder at ske noget nu

Hvad siger du til virksomhedernes udmelding om, at ERP-systemerne ikke altid er fleksible og agile nok?

"Ligesom med alle de andre it-bølger, jeg har været igennem i min karriere, tror jeg, at det her handler om, at det stille og roligt begynder at komme ind."

"Vi kan jo både se nogle af vores kunder, der ikke er gået med på de nye ting, og nogle, der er langt fremme. Så det kommer lidt an på, hvem man spørger."

SAP-landechefen peger på, at eksempelvis cloud computing er noget af det, der er anderledes på markedet for forretningssoftware i dag i forhold til for bare 5-10 år siden, ligesom også mobile løsninger og in-memory-teknologi er en del af innovationen hos blandt andre SAP. 

I en opgørelse fra analysefirmaet Gartner over det globale salg af ERP-software i 2012 lå SAP på 25 procent, mens Oracle som nummer to sad på 13 procent af omsætningen.

Infors omsætning udgjorde seks procent af markedet, og ifølge Gartner landede Microsoft på fem procent.

Læs også:

Derfor er de nye ERP-applikationer et paradigmeskift

Frafalden Oracle-kronprins blæser til ERP-kamp

It-direktør i Novo Nordisk: Her er vores ERP-setup

Store forandringer for it-afdelingen: Sådan ser ERP ud i dag

It-chefer: Her er vores store udfordring med ERP-systemet

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil