En massiv ketchup-effekt.
Sådan beskriver kontorchef Lone Berglykke fra Digitaliseringsstyrelsen de seneste uger og især dage, hvor danske virksomheder i titusindvis er valfartet ind på virk.dk for at oprette en digital postkasse og videre til Nets for at få den nødvendige medarbejdersignatur.
Den store slutspurt har blandt andet resulteret i kaotiske support-tilstande hos NemID-leverandøren Nets, som står for udstedelsen og ikke mindst supporten for medarbejdersignaturer, der er nødvendige for at bruge den digitale postkasse.
"Normalt har Nets support til hver syvende virksomhed, men her i slutfasen har det været hver tredje virksomhed, der har haft brug for support," fortæller Lone Berglykke til Computerworld om en af årsagerne til, at der er trukket store lodder på supporten hos Nets.
Håber på 400.000 på NemID
Det hele så da også ganske håbløst ud for relativt kort tid siden, hvor selv offentlige myndigheder var i tvivl om, hvad digital post var for en størrelse.
I skrivende stund har godt 357.000 virksomheder indgået en aftale med Nets.
Lone Berglykke krydser fingrene for, at det tal runder 400.000 virksomheder omkring fredag den 1. november, som er deadline for virksomhedernes tilmelding til digital post.
Det vil sige, at der i så fald 'kun' mangler godt 50.000 selskaber, da det kun er omkring 450.000 ud af i alt godt 650.000 CVR-registrerede virksomheder, der anses for aktive hertillands.
Både Digitaliseringsstyrelsen og Erhvervsstyrelsen har undervejs i den hektiske slutspurt måttet skyde flere millioner i henholdsvis NemID-support og markedsføring af digital post.
"Vi kan endnu ikke helt forudsige, hvor mange ekstra millioner kroner vi kommer til at betale for supporten hos Nets, for behovet er dukket meget akut op, og det kan også forsvinde lige så hurtigt igen," forklarer Lone Berglykke.
Business case holder
Hun fortæller, at Digitaliseringsstyrelsen betaler 75 kroner ved en virksomheds supporthenvendelse til Nets angående digital post, mens virksomheden ved andre henvendelser skal betale 250 kroner af egen lomme.
Derfor bliver det (nok) nemmere med borgernes digital post
Trods efterslæbet på minimum 50.000 virksomheder, der til digital post-deadline på fredag sandsynligvis stadig mangler den digitale postkasse, og ekstraomkostninger til support og markedsføring, fastholder Lone Berglykke, at business casen på 400 millioner sparede porto-kroner stadig holder.
"Vores business case er bygget op omkring fuld indfasning i 2015, og vi har dermed ikke regnet med fuld indfasning fra 1. november 2013. Faktisk er det ren utopi at regne med 100 procent tilslutning fra første dag," understreger Lone Berglykke.
Bliver nemmere for borgere
Om de seneste ugers travlhed gentager sig om et års tid, når omkring fire millioner danskere skal have oprettet den digitale tvangspostkasse, vil Lone Berglykke ikke spå om.
Men der er meget, der tyder på, at det bliver noget mere simpelt, da borgerne kan benytte den NemID, som de i forvejen bruger til at besøge netbanken og offentlige hjemmesider som skat.dk.
Lone Berglykke forklarer desuden, at hele terminologien i medarbejdersignaturen er markant anderledes og en tak mere indforstået end borgernes NemID.
Det skyldes, at der i virksomhederne bliver introduceret begreber som administrator-nøgler og muligheder for udstedelse af flere medarbejdercertifikater via LRA Administration.
"Derfor vil borgerne nok opleve NemID som noget mere simpelt, end det er i virksomhedernes opfattelse," lyder det fra Lone Berglykke.
I dag ligger landsgennemsnittet for borgernes tilslutning til digital post på lige under 30 procent, og her er målet en opbakning på 80 procent om et års tid.
Når både digital post til virksomheder og borgere er fuldt indfaset i 2016, anslås besparelserne i portoudgifter at ligge på i alt 1,1 milliarder kroner.
Læs også:
Digital post-pres: Send de vigtigste breve på papi