Artikel top billede

(Foto: Lene Sekjær)

Digital post-pres: Send de vigtigste breve på papir

Få dage før indførelsen af digital post trækker styrelse i nødbremsen: Send rykkere som fysiske breve - eller ring til virksomhederne.

I kølvandet på erkendelsen af, at det langtfra er alle myndigheder og virksomheder, der er klar til fredagens deadline for digital post, kommer der nu en opfordring fra folkene bag digital post:

"Digitaliseringsstyrelsen foreslår, at særligt bebyrdende breve i en kort periode efter 1. november for eksempel sendes med fysisk post, eller at virksomheden kontaktes direkte, for eksempel telefonisk."

Sådan lyder budskabet på styrelsens hjemmeside efter et styregruppemøde i fredags.

Med bebyrdende breve mener styrelsen typisk rykkere eller indberetningspligter, som myndighederne altså nu bliver opfordret til at holde igen med lige efter premieren på digital post fredag.

100.000 mangler NemID

Mere konkret mener Digitaliseringsstyrelsen, at myndighederne sideløbende med introduktionen af digital post bør overveje, hvad manglende respons fra en virksomhed kan skyldes, og om modtagervirksomheden rent faktisk er klar til digital post.

Her lyder opfordringen, at kanaler til rykkere, udover at være digital post, også bør inkludere fysisk post, e-mail og direkte telefonhenvendelser.

"Den rigtige deadline er 1. november, men når det så er sagt, så er der jo ting som rykkere på årsopgørelser, som man her i starten nok vil sende på papir," forklarer vicedirektør Henning Steensig til Computerworld.

Erhvervsstyrelsen kan oplyse, at der ifølge de spritnyeste tal fra mandag middag er 178.000 oprettede postkasser, mens 354.000 virksomheder har bestilt en medarbejdersignatur.

Med en anslået mængde af 450.000 aktive CVR-numre ud af en pulje på i alt 650.000 CVR-numre vil det sige, at der i runde tal mangler 270.000 virksomheder på digital post, mens knap 100.000 selskaber mangler at bestille medarbejdersignaturen hos leverandøren Nets.

Kaster flere penge i markedsføring

Erhvervsstyrelsen læner sig kraftigt op ad opinionsmålinger fra analysehuset Epinion, hvor det fremgår, at 20 procent af de i alt 650.000 danske virksomheder med CVR-numre er ligeglade med digital post, fordi de ifølge egne udsagn alligevel ikke modtager noget interessant fra det offentlige.

"Det giver 130.000 virksomheder, som vi vil prøve at nå via en øget opmærksomhed omkring digital post," forklarer Henning Steensig.

Han fortæller, at Erhvervsstyrelsen for 14 dage siden skovlede en ekstra million kroner ind i markedsføringsbudgettet på to millioner kroner for at nå ud til de sidste virksomheder.

"Det er faktisk muligt, at vi også kommer til at skovle mere i, men det bliver taktisk besluttet, når vi løbende får tallene ind omkring tilslutningen og via vores Epionions-målinger kan se, hvilken hvilken type virksomheder vi mangler," fortsætter vicedirektøren i Erhvervsstyrelsen.

Ifølge Henning Steensig holder Erhvervsstyrelsen sit budget på fire millioner til blandt andet vejledningsmateriale på steder som Virk.dk, mens det altså kan komme på tale at opgradere markedsføringen andre steder.

Hos Digitaliseringsstyrelsen har man for længst sprængt det afsatte budget på tre millioner kroner til support hos Nets, der flere gange i sidste uge opgraderede sin support-afdeling.

Læs også: 
Derfor er det livsvigtigt at melde firmaet til Digital post

Små virksomheder gruer for digital post

Du skal da bare tvinges: Derfor skal det offentlige vride armen rundt




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer