Artikel top billede

(Foto: Lene Sekjær)

Digital post-pres: Send de vigtigste breve på papir

Få dage før indførelsen af digital post trækker styrelse i nødbremsen: Send rykkere som fysiske breve - eller ring til virksomhederne.

I kølvandet på erkendelsen af, at det langtfra er alle myndigheder og virksomheder, der er klar til fredagens deadline for digital post, kommer der nu en opfordring fra folkene bag digital post:

"Digitaliseringsstyrelsen foreslår, at særligt bebyrdende breve i en kort periode efter 1. november for eksempel sendes med fysisk post, eller at virksomheden kontaktes direkte, for eksempel telefonisk."

Sådan lyder budskabet på styrelsens hjemmeside efter et styregruppemøde i fredags.

Med bebyrdende breve mener styrelsen typisk rykkere eller indberetningspligter, som myndighederne altså nu bliver opfordret til at holde igen med lige efter premieren på digital post fredag.

100.000 mangler NemID

Mere konkret mener Digitaliseringsstyrelsen, at myndighederne sideløbende med introduktionen af digital post bør overveje, hvad manglende respons fra en virksomhed kan skyldes, og om modtagervirksomheden rent faktisk er klar til digital post.

Her lyder opfordringen, at kanaler til rykkere, udover at være digital post, også bør inkludere fysisk post, e-mail og direkte telefonhenvendelser.

"Den rigtige deadline er 1. november, men når det så er sagt, så er der jo ting som rykkere på årsopgørelser, som man her i starten nok vil sende på papir," forklarer vicedirektør Henning Steensig til Computerworld.

Erhvervsstyrelsen kan oplyse, at der ifølge de spritnyeste tal fra mandag middag er 178.000 oprettede postkasser, mens 354.000 virksomheder har bestilt en medarbejdersignatur.

Med en anslået mængde af 450.000 aktive CVR-numre ud af en pulje på i alt 650.000 CVR-numre vil det sige, at der i runde tal mangler 270.000 virksomheder på digital post, mens knap 100.000 selskaber mangler at bestille medarbejdersignaturen hos leverandøren Nets.

Kaster flere penge i markedsføring

Erhvervsstyrelsen læner sig kraftigt op ad opinionsmålinger fra analysehuset Epinion, hvor det fremgår, at 20 procent af de i alt 650.000 danske virksomheder med CVR-numre er ligeglade med digital post, fordi de ifølge egne udsagn alligevel ikke modtager noget interessant fra det offentlige.

"Det giver 130.000 virksomheder, som vi vil prøve at nå via en øget opmærksomhed omkring digital post," forklarer Henning Steensig.

Han fortæller, at Erhvervsstyrelsen for 14 dage siden skovlede en ekstra million kroner ind i markedsføringsbudgettet på to millioner kroner for at nå ud til de sidste virksomheder.

"Det er faktisk muligt, at vi også kommer til at skovle mere i, men det bliver taktisk besluttet, når vi løbende får tallene ind omkring tilslutningen og via vores Epionions-målinger kan se, hvilken hvilken type virksomheder vi mangler," fortsætter vicedirektøren i Erhvervsstyrelsen.

Ifølge Henning Steensig holder Erhvervsstyrelsen sit budget på fire millioner til blandt andet vejledningsmateriale på steder som Virk.dk, mens det altså kan komme på tale at opgradere markedsføringen andre steder.

Hos Digitaliseringsstyrelsen har man for længst sprængt det afsatte budget på tre millioner kroner til support hos Nets, der flere gange i sidste uge opgraderede sin support-afdeling.

Læs også: 
Derfor er det livsvigtigt at melde firmaet til Digital post

Små virksomheder gruer for digital post

Du skal da bare tvinges: Derfor skal det offentlige vride armen rundt




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
PCI og cloud-sikkerhed: Strategi til beskyttelse af betalingsdata

Er din organisation klar til de nye PCI DSS 4.0-krav? Deltag i vores event og få indsigt i, hvordan du navigerer i compliance-udfordringerne i en cloud-drevet verden.

16. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere