Danske el-kunder har fået forkerte el-regninger på grund af indførelsen af det nye it-system Datahubben.
Det oplyser afdelingschef Torben Møller Pedersen fra Dansk Energi til Computerworld.
Imidlertid understreger han, at langt de fleste problemer er opstået hos elselskaberne selv - i form af interne processer og it-systemer.
Men de er blevet forstærket som følge af indførelsen af det fælles datahub-system.
Foranlediget af et spørgsmål fra Computerworld har Dansk Eniergi søsat en rundspørge blandt energiselskaber med spørgsmålet om, hvorvidt datahubben har medført forkerte elregninger.
Og der er kommet svar fra 17 selskaber, der tilsammen har langt over halvdelen af de danske elkunder.
Undersøgelsen: Her er fejlene
Konklusionerne er:
"Et større antal kunder end før indførelse af datahubben har fået forsinkede regninger eller har fået a conto-afregninger i stedet for en afregning af faktisk forbrug."
"Det skyldes udfordringer i selskabernes interne processer samt opgaven med datahåndtering i forbindelse med indførelsen af datahubben," lyder det.
Dertil kommer, at en række energiselskaber også melder, at kunder har modtaget forkerte el-regninger.
"Det er fejl, som også kunne være opstået uden datahubben, men som har et større omfang end vanligt i forbindelse med transitionsfasen for indførelsen af datahubben," oplyses det.
De forkerte el-regninger er opstået i forbindelse med, at kunden har skiftet leverandør - eller at kunden er flyttet til en anden bolig.
Typisk har kunder fejlagtigt fået regninger fra to forskellige energiselskaber for samme el-forbrug. Praksis har været, at berørte kunder har modtaget en ny, korrekt regning med en forklaring og beklagelse, oplyser afdelingschefen.
"Vi skønner på baggrund af rundspørgen, at der er tale om over 1.000 el-kunder, der har fået en forsinket regning, en a conto-afregning eller en forkert regning - ud af samlet 3,3 millioner danske el-kunder," forklarer han.
Som Dansk Energi tidligere har sagt, er der startvanskeligheder og børnesygdomme i indførelsen af datahubben.
Energiselskaberne arbejder sammen med Energinet.dk løbende på at udbedre dem.
Ønsket om at udskyde engrosmodellen skal også ses i den forbindelse, da målet for alle er at undgå gener for en bred gruppe af kunder, forlyder det.
Følgende energiselskaber har deltaget i rundspørgen: SEAS-NVE, Nettopower, NRGi, OK, TRE-FOR, DONG Energy, Energi Danmark, EnergiFyn, Midtjysk Elhandel, Jysk Energi, Forsyningen, Energi Viborg, SK Forsyning, NEAS, EnergiNord, Vindstød og E.ON.
System-ejeren Energinet har også en kommentar til oplysningerne fra Dansk Energi.
System-ejer: Kunden holdes skadesløs
Markedsdirektør for eldivisionen Søren Dupont Kristensen hos Energinet, der står for Datahubben har en skriftlig kommentar til de forkerte el-regninger.
"Med 3,3 millioner kunder vil der altid ske fejl - uanset om der idriftsættes nye it-systemer eller ej - men heldigvis håndteres det, som Dansk Energi siger, ved at rette fejlen, så kunden holdes skadesløs," forklarer han.
"Vi noterer os resultatet af Dansk Energis rundspørge, der indikerer, at der i forbindelse med flytning og leverandørskift kan være enkelte kunder, der har modtaget en fejlagtig regning, delvist begrundet i overgangen til det nye markedssystem omkring Datahub'en."
"Fejl, som det heldigvis er muligt at korrigere," udtaler Søren Dupont Kristensen, der er markedsdirektør i Energinet.dk's eldivision.