Det kan godt være, at du og din virksomhed hører til blandt de artige, der allerede har oprettet den digitale postkasse på virk.dk, som fra 1. november er en forudsætning for at modtage post fra det offentlige.
Men det er ikke altid, at teknikken i den digitale postkasse virker. Og skal man have support, koster det 250 kroner at få oprettet en supportsag hos Nets/DanID. Det har direktør Gustav Brock fra it-virksomheden Cactus Data oplevet.
Gustav Brock har flere gange fået fejlmeddelelser (se billedet), når han forsøgte at tilgå en digital postkasse for eksempel for at rette i postkassens standardindstillinger.
"Så snart jeg bare forsøger at tilgå postkassen, får jeg en fejlmeddelelse. Som en test har jeg også prøvet at oprette en ny postkasse. Der fik jeg samme fejlmeddelelse," fortæller Gustav Brock.
Udover at være registreret som administrator for de digitale signaturer, som medarbejderne i hans egen virksomhed benytter, hjælper Gustav Brock også en række af sine kunder med at oprette og holde styr på de deres digitale postkasser.
Han undrer sig samtidig over, at man skal betale for den support, som Nets DanID stiller til rådighed for brugerne af de digitale postkasser. Ganske vist har Erhvervsstyrelsen oprettet en særlig hotline, men der kan man ifølge Gustav Brock ikke løse problemet.
"Den almindelige support (hos Erhvervsstyrelsen, red.) kan kun hjælpe med at håndtere mere almindelige spørgsmål. Men skal man have mere hjælp, koster det 250 kroner at få startet en supportsag."
"Så kan jeg som administrator af signaturer tegne et supportabonnement, som koster 50 kroner per måned. Så det gør vi nok, fordi vi har for meget i vores virksomhed, der afhænger af, at vi kan komme til de digitale postkasser," siger han.
"Vi beklager, hvis du har haft en dårlig oplevelse"
Hos Nets/DanID bekræfter pressechef Søren Winge, at man tager 250 kroner for at oprette en support-sag for brugere af de digitale postkasser. Han henviser dog til den hotline, som Erhvervsstyrelsen har oprettet.
"Når vi har henvendelser fra virksomheder, som benytter support, pålægger vi generelt den enkelte virksomhed udgiften. Men hvis der er spørgsmål som knytter sig specifikt til oprettelse af digital post, er der et ekstraordinært hotline-nummer hos Erhvervstyrelsen, der ikke koster noget," siger Søren Winge.
Hos Erhvervsstyrelsen, der driver virk.dk, henviser man til Digitaliseringsstyrelsen, som har ansvaret for teknikken i de digitale postkasser.
Her oplyser en kommunikationsrådgiver, at fejlmeldingen hos Gustav Brock og Cactus Data ikke er et generelt problem, men at man selvfølgelig beklager, at brugeren har haft en dårlig oplevelse.
Udover sine egne genvordigheder er Gustav Brock dog bekymret for, at mange andre virksomheder har unødigt meget bøvl med de digitale postkasser.
"Det må give rynker i panden hos de mange, der sikkert prøver at oprette en postkasse her op til fristen den 1. november. Lige nu er det jo efterårsferie, så der er nok ikke så meget tryk på systemet lige nu, men så tør jeg da ikke tænke på, hvordan det bliver på mandag," siger Gustav Brock.
Læs også:
Derfor skal der oprettes 21.000 digitale postkasser - om dagen