Voldsomme flaskehalse truer, når danske virksomheders frist for at oprette en lovpligtig digital postkasse udløber om godt to uger - den 1. november.
Og selv om virksomhederne på det seneste har skruet tempoet for tilmeldinger alvorligt i vejret, mangler tre ud af fire virksomheder stadig at tilmelde sig digital post fra det offentlige.
I Erhvervsstyrelsen regner man med, at omkring 450.000 virksomheder skal have en digital postkasse.
Men indtil nu har kun omkring 110.000 virksomheder aktiveret den digitale signatur, som er nøglen til at få adgang til de nye digitale postkasser.
Sagt på anden måde: Her kun to uger før premieren er 340.000 virksomheder stadig ikke klar til at modtage digital post. Det svarer til, at der hver eneste dag frem til 1. november skal oprettes mere end 21.000 digitale postkasser.
Og hvad værre er: Den seneste måned har kun omkring 50.000 virksomheder aktiveret deres digitale postkasse. Fortsætter det tempo, vil det tage mere end et halvt år, før alle virksomheder kan modtage digital post.
Hos Erhvervstyrelsen afviser vicedirektør Henning Steensig, at man kan regne tingene ud på den måde.
"Der er jo noget dynamik i det her, så man kan ikke bare lave en flad fremskrivning," siger Henning Steensig.
Han peger på, at der til dato i alt er udstedt 270.000 digitale signaturer til virksomhederne, hvoraf altså kun 110.000 har ulejliget sig med at gå ind på styrelsens hjemmeside og rent faktisk aktivere deres signatur. Han forventer derfor, at virksomhederne vil speede voldsomt op for tilmeldingerne op til deadline.
"Så vi er ikke så nervøse for stigningstakten i antallet af oprettede postkasser. Når først du har fået din signatur, kan den aktiveres relativt enkelt. Så kan der være et supportbehov, men det er der også råd for," siger Henning Steensig.
Styrelse: Vi når det ikke til 1. november
Med den nuværende hastighed i aktivering af signaturer, vil det tage syv måneder fra vi taler sammen lige nu, til alle er med?
"Ja, hvis der ikke skete andet, og den nuværende stigningstakt ikke fortsætter. Men det er det, vi tror, den gør. Det ser i hvert fald sådan ud," siger Hennings Steensig, som dog erkender, at det er urealistisk, at alle virksomheder har en digital postkasse, når kalenderen viser 1. november.
"Vi tror på, at en uge eller 14 dage inde i november vil vi være meget tæt på at være i mål."
Men har I selv et estimat på, hvornår I når op på en tilslutning på for eksempel 95 procent?
"Det er rent gætværk. Men vi tror på, at en uge eller 14 dage inde i november vil vi være meget tæt på at være i mål."
"Men først når der i løbet af november-december bliver sendt stigende mængder af digital post ud, kan vi se, hvilke cvr-numre der får post, men ikke lukker den op. De får så et papirbrev, hvor der står, at nu er der post i deres postkasse. Det giver en ekstra tilskyndelse til at få gjort det, de ikke har gjort 1. november," siger han.
Han opfordrer dog kraftig virksomhederne til at få orden i sagerne, da der ellers nemt vil kunne opstå flaskehalse.
"Det, vi prøver at undgå, er, at der er for eksempel 100.000 virksomheder, der den 31. oktober siger, at nu vil der gerne have deres digitale postkasse. Mange skal igennem et sagsbehandlingsforløb, og det siger sig selv, at man ikke kan behandle 100.000 sager på en dag."
"Det kan ikke lade sig gøre. Den situation gør vi alt, hvad vi kan, for at undgå ved at opfordre virksomhederne til at gøre det, de skal gøre i tide," siger han.
Læs også: