Artikel top billede

Derfor skal der oprettes 21.000 digitale postkasser - om dagen

Med det nuværende tempo vil det tage mere end et halvt år, før alle virksomheder er tilmeldt den lovpligtige digitale postkasse, som ellers skal være på plads om godt to uger.

Voldsomme flaskehalse truer, når danske virksomheders frist for at oprette en lovpligtig digital postkasse udløber om godt to uger - den 1. november.

Og selv om virksomhederne på det seneste har skruet tempoet for tilmeldinger alvorligt i vejret, mangler tre ud af fire virksomheder stadig at tilmelde sig digital post fra det offentlige.

I Erhvervsstyrelsen regner man med, at omkring 450.000 virksomheder skal have en digital postkasse.

Men indtil nu har kun omkring 110.000 virksomheder aktiveret den digitale signatur, som er nøglen til at få adgang til de nye digitale postkasser.

Sagt på anden måde: Her kun to uger før premieren er 340.000 virksomheder stadig ikke klar til at modtage digital post. Det svarer til, at der hver eneste dag frem til 1. november skal oprettes mere end 21.000 digitale postkasser.

Og hvad værre er: Den seneste måned har kun omkring 50.000 virksomheder aktiveret deres digitale postkasse. Fortsætter det tempo, vil det tage mere end et halvt år, før alle virksomheder kan modtage digital post.

Hos Erhvervstyrelsen afviser vicedirektør Henning Steensig, at man kan regne tingene ud på den måde.

"Der er jo noget dynamik i det her, så man kan ikke bare lave en flad fremskrivning," siger Henning Steensig.

Han peger på, at der til dato i alt er udstedt 270.000 digitale signaturer til virksomhederne, hvoraf altså kun 110.000 har ulejliget sig med at gå ind på styrelsens hjemmeside og rent faktisk aktivere deres signatur. Han forventer derfor, at virksomhederne vil speede voldsomt op for tilmeldingerne op til deadline.

"Så vi er ikke så nervøse for stigningstakten i antallet af oprettede postkasser. Når først du har fået din signatur, kan den aktiveres relativt enkelt. Så kan der være et supportbehov, men det er der også råd for," siger Henning Steensig.

Styrelse: Vi når det ikke til 1. november

Med den nuværende hastighed i aktivering af signaturer, vil det tage syv måneder fra vi taler sammen lige nu, til alle er med?

"Ja, hvis der ikke skete andet, og den nuværende stigningstakt ikke fortsætter. Men det er det, vi tror, den gør. Det ser i hvert fald sådan ud," siger Hennings Steensig, som dog erkender, at det er urealistisk, at alle virksomheder har en digital postkasse, når kalenderen viser 1. november.

"Vi tror på, at en uge eller 14 dage inde i november vil vi være meget tæt på at være i mål."

Men har I selv et estimat på, hvornår I når op på en tilslutning på for eksempel 95 procent?

"Det er rent gætværk. Men vi tror på, at en uge eller 14 dage inde i november vil vi være meget tæt på at være i mål." 

"Men først når der i løbet af november-december bliver sendt stigende mængder af digital post ud, kan vi se, hvilke cvr-numre der får post, men ikke lukker den op. De får så et papirbrev, hvor der står, at nu er der post i deres postkasse. Det giver en ekstra tilskyndelse til at få gjort det, de ikke har gjort 1. november," siger han.

Han opfordrer dog kraftig virksomhederne til at få orden i sagerne, da der ellers nemt vil kunne opstå flaskehalse.

"Det, vi prøver at undgå, er, at der er for eksempel 100.000 virksomheder, der den 31. oktober siger, at nu vil der gerne have deres digitale postkasse. Mange skal igennem et sagsbehandlingsforløb, og det siger sig selv, at man ikke kan behandle 100.000 sager på en dag."

"Det kan ikke lade sig gøre. Den situation gør vi alt, hvad vi kan, for at undgå ved at opfordre virksomhederne til at gøre det, de skal gøre i tide," siger han.

Læs også:

Derfor truer kaos før indførelsen af digital post

Myndighed: Hvad mener du egentlig med digital post?




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer