Det har i årtier været sådan, at der hverken var nogen over eller ved siden af Microsofts Office-pakke, når man så på markedsandelene.
Sådan er det for så vidt fortsat, men i de seneste uger er der sket et par ting, der måske vil kunne rokke ved Office-dominansen.
Først offentliggjorde Apple, at kontorpakke-apps som Pages, Keynote og Numbers fremover vil være gratis for alle nye iOS-brugere.
Eftersom rigtig mange forbrugere og virksomheder i dag bruger iPhones og iPads - i stigende grad på bekostning af den traditionelle pc - er det i sig selv et ildevarslende træk for Microsofts Office.
Men Apples apps er som bekendt kun til Apples produkter, og derfor er truslen i første omgang også begrænset til iPhone/iPad, hvor Microsoft i øvrigt selv har valgt kun at lave en delvis satsning med Office-pakken, da den kun findes til iPhone og i øvrigt kræver Office 365-abonnement.
Det skyldes formentlig, at Microsoft ønsker at gøre Windows Phone og Windows 8/RT lidt mere attraktive for de mange kunder, der i forvejen er trofaste Office-brugere.
Google klar med gratis kontorpakke
Men nu har Google netop valgt at følge i Apples fodspor ved at gøre kontorpakken Quickoffice gratis for alle Android- og iOS-brugere.
Google købte Quickoffice sidste sommer, og dengang lød forklaringen blandt andet, at Quickoffice har "præsteret at sikre gnidningsløs interoperabilitet mellem populære fil-formater, og vi vil arbejde på at bringe deres kraftfulde teknologi ind i vores apps-produktsuite."
Her blot et par uger efter Apples annoncering af gratis kontorpakke-apps skriver Google nu i et blogindlæg, at alle med en Google-konto kan få Quickoffice gratis.
"Du skal blot logge ind med din Google-konto, og så kan du begynde at redigere Microsoft Office Excel, Word og PowerPoint-filer på din iPhone, iPad, Android-telefon eller -tablet."
Google skriver, at Quickoffice er integreret med Google Drive, så du kan gemme filer og tilgå dem der direkte fra Quickoffice.
Quickoffice har tidligere været fremhævet som en af de mobile kontorpakker, der havde fuld understøttelse af dokumenter oprettet i Microsofts Office, og der er da næppe heller tvivl om, at Google med det nye træk forsøger at friste Microsofts Office-kunder.
Microsoft svarer igen med gratis Office
Hele denne gratis-tendens inden for kontorpakker er dog ikke ny.
OpenOffice har eksisteret i årevis, og LibreOffice har også været på markedet i et stykke tid som et gratis alternativ til Microsofts Office.
Indtil videre har konsekvensen for Microsofts Office-omsætning været bekrænset, men Microsoft har dog selv valgt at svare igen ved blandt andet at stille Office-programmerne gratis til rådighed i en browserudgave under SkyDrive og som apps til Windows RT-tablets.
Det vurderes, at Microsofts overordnede markedsandel inden for produktivitets-suiter ligger på mellem 90 og 95 procent.
Det er dog målt på omsætnings-markedsandele, ikke bruger-markedsandele, hvilket blandt andet viste sig i en Computerworld-afstemning, hvor hver femte læser svarede, at de kørte med en gratis open source kontorpakke i form af LibreOffice (16 procent), OpenOffice (fire procent) eller Lotus Symphony (en procent).
Læs mere om det her og se også vores analyse af, om Microsofts Office-dominans er truet med de nye gratis-produkter fra Google og Apple.
Læs også: