ComputerViews: I de senere år er en ny topfunktion begyndt at dukke op rundt omkring i erhvervslivet, hvor en række af de største og mest avancerede firmaer som så ofte før viser vejen.
Topfunktionen hedder CDO - chief digital officer - der jo som navnet antyder er på C-level og altså hører hjemme i selskabernes øverste luftlag.
Høst på dit digitale indhold
I dag kender vi alle CIO'en - den centrale (og ofte strategiske) it-direktør - der har ansvaret for selskabets it-infrastruktur, som jo både skal fungere uden dyre og generende nedbrud og som samtidig løbende skal optimeres og trimmes, så det altid understøtter forretningen bedst muligt.
CDO'ens rolle er anderledes.
Den fokuserer på at sikre, at selskabernes digitale indhold udnyttes bedst muligt til at understøtte selskabets forretningsmål og til at komme tæt på kunderne, øge salget og dermed omsætningen.
Det kan eksempelvis være målrettede annoncer, produkt-kataloger, white papers, indhold til sociale medier, brugsanvisninger, vejledninger og meget andet.
I en nylig rapport fra konsulenthuset Rambøll kunne vi læse, at danske topchefer i stor udstrækning mener, at fremtidens kamp om kunderne kommer til at handle om kunde-intimitet.
Det kan du læse mere om her.
Tæt på kunderne
De ser med andre ord en fremtid, hvor it i høj grad skal anvendes til at bringe selskabet og dets produkter tæt på kunderne og deres hverdag.
Det er her, at CDO'en kommer ind i billedet.
Analysehuset Gartner har tidligere konkluderet, at antallet af CDO'er i især de store virksomheder stiger så støt, at op mod hver fjerde virksomhed i 2015 vil have en CDO, der arbejder dedikeret med at håndtere selskabets digitale mål.
Selv om dette antal kan forekomme lige lovligt optimistisk, er der meget, der tyder på, at du på et tidspunkt i fremtiden vil komme til at møde en CDO.
Og måske vil denne CDO kunne gøre en afgørende forskel for sin virksomhed på markedet.
Disse virksomheder banker alle de andre
Grundlæggende er det, at data er et konkurrenceparameter.
Og den virksomhed, der bedst forstår at udnytte sine data, har en konkurrencefordel i forhold til de mere gumpetunge konkurrenter.
Alle organisationer og direktører er i dag på udkig efter vækst og smartere måder at gøre tingene på, og her udgør de hastigt udviklende it-teknologier et vigtigt nøgle-element.
Det er således åbenbart, at mange vækst-virksomheders fremgang er præget af teknologi-intensitet, fordi it-intense virksomheder er skarpere, mindre omkostningstunge og har bedre mulighed for løbende at skærpe og forbedre processerne.
Medie-firmaer og reklame-firmaer
Indtil videre er det især de helt store reklamebureauer og medie-firmaer, der har hyret en CDO til at optimere og kommercialisere de digitale initiativer, mens myndigheder og forskellige non-profit-organisationer er begyndt at komme med.
Det er med andre ord organisationer med dyb forbindelse til internet-miljøer og sociale medier, der i første omgang har set forretningsmæssig værdi i at lønne en digital-chef.
Eksempelvis har det store amerikanske mediehus Forbes haft en CDO siden 2010, hvor selskabet udnævnte den daværende CTO, Michael Smith, som ny digital topchef.
Opgaven var at gennemgå alle selskabets it-teknologier og finde ud af, hvordan de kunne anvendes til bedre at promovere selskabets digitale indhold og øge salget.
Og sådan en opgave står de fleste virksomheder over for.
Det åbenlyse spørgsmål er, om CDO'en er en varig størrelse eller en døgnflue, der vil forsvinde, når virksomhederne bliver så it-modne, at udnyttelsen af den digitale værdi begynder at blive naturlig og glide ind i alle afdelinger.
Der er vi langt fra endnu.
Vi er ved snarere ved indfasningen af CDO'en. Som et forretningsmæssigt og langt mindre teknisk orienteret supplement til CIO'en.
Kan du undvære sådan en mand i din virksomhed?
Læs også:
En ny generation af it-problemknusere er på vej
[b]Sådan bliver du bedre til dit arbejde som it-chef
Disse ting bliver afgørende for CIO'en i de kommende år
[/b]