Inden længe truer et sandt digitaliseringskaos, når 651.000 danske virksomheder skal kommunikere med offentlige myndigheder via digital post.
For hverken myndigheder eller virksomhederne er tæt på at være klar til premieren, som finder sted 1. november - altså om halvanden måneds tid.
Efter at have læst om, hvordan den offentlige sektor vil gribe sin del an med at komme på plads til tiden, har ph.d.-studerende Jesper Bull Berger med flere undersøgelser omkring digital post-forsinkelser på cv'et, skrevet til Computerworld med en vis forundring over det offentliges tilgang til kæmpe-projektet.
Fra grøn til rød
Han forklarer blandt andet, at ved eDag3-startskuddet til modtagelse af digital post tilbage i 2010, anvendte den daværende Økonomistyrelsen en klarmeldingsoversigt, hvor man online kunne se ud fra farvekoderne rød, gul og grøn, hvor langt de enkelte myndigheder var nået med digital post.
"Omkring eDag3 var langt de fleste myndigheder grønne," fortæller forskeren, som derfor mener, at man godt kan stille spørgsmålstegn ved den daværende metode, der viste, at mange myndigheder dengang kunne modtage digital post, men så siden åbenbart er faldet af på den.
I sin forbløffelse over fodslæberiet i den offentlige sektors indsats med indførelsen af digital post, foreslår Jesper Bull Berger ved Roskilde Universitet, at det offentlige gentager hans forsøg ved at kontakte myndigheder og se, hvem der ikke svarer og derefter følge op på at få gjort disse myndigheder klar.
"Dette vil være en meget mere realistisk klarmeldingstest og sandsynligvis meget mindre ressourcekrævende at foretage end at bede myndighederne besvare et spørgeskema."
"Herudover vil jeg anbefale, at man gør det fra virk.dk, så man får testet paratheden i forhold til virksomheder. Vi har kun tjekket i forhold til borgerhenvendelser. Det er jo muligt, at der gemmer sig nye udfordringer på virksomhedssdelen," foreslår Jesper Bull Berger.
Fastholder plan med spørgeskema
Men sådan spiller klaveret ikke hos Digitaliseringsstyrelsen.
For på kritikken af tidligere undersøgelser, hvor alle grønne lamper lyste for tre år siden, svarer Lone Berglykke, kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen, på følgende måde:
Derfor dropper styrelse ideen
"Forskellen mellem dengang og nu kan skyldes mange ting, men teknisk har der i forbindelse med regeringsomlægningen (efter folketingsvalget i 2011, red.) været en del myndigheder, der har fået nye navne og derfor også ændret mailadresser. Samtidig kan mange organisatoriske ting have ændret sig siden 2010," siger hun.
I styrelsen holder man også fast ved sin oprindelige plan med et udsende et klarmeldingsskema til alle myndigheder - og ikke kun til dem, der ifølge tidligere undersøgelser, stadig manglede at kunne besvare digital post-henvendelser, som Jesper Bull Berger ellers foreslår.
"Vi går ikke ud og gentager forskernes undersøgelse. I stedet graver vi et spadestik dybere og spørger alle myndigheder, om de er klar til digital post," lyder det fra kontorchefen fra Digitaliseringsstyrelsen.
Ville de ikke være nemmere, hurtigere og sågar billigere kun at kontakte de myndigheder, som ikke er klar frem for også at kræve svar fra myndigheder, som har styr på digital post?
"Vi vil gerne kontakte alle for en god ordens skyld. Med vores klarmeldingsskemaer vil vi i hvert fald få det fulde overblik over, hvem der er klar, og hvem der ikke er," svarer Lone Berglykke.
Er ikke det gode eksempel
Hun forklarer, at myndighederne i spørgeskemaet blandt andet skal svare på, om de kan modtage digital post.
Derudover skal de også besvare spørgsmål om, hvorvidt de har sikret sig arbejdsgange til at håndtere digital post, og om de har sikret sig den tekniske integration mellem deres nuværende mailklienter og digital post.
"Hvis de ikke er klar, så skal de forklare sig," siger Lone Berglykke.
Hvad kan de forklare, som kan retfærdiggøre tre års forsinkelse?
"De skal ikke retfærdiggøre noget, men nu handler det om at finde ud af, hvem vi mangler og få dem gjort klar så hurtigt som muligt."
Burde det offentlige ikke gå forrest som det gode eksempel i denne proces med at omstille kommunikationen mellem borgere, virksomheder og den offentlige sektor til digital post ved selv at være parat til tiden?
"Jo, det forsøger vi også at gøre, men det offentlige er altså ikke det gode eksempel i denne sag."