ComputerViews: Her er en dims, der er gratis.
Her er en anden dims, og den er ikke gratis.
Hvilken dims vælger du?
Svaret vil - medmindre man har for mange penge - typisk give sig selv. Det eneste, der kan retfærdiggøre et køb af Dims 2, må være, hvis denne dims kan andet og mere end Dims 1.
Det er dette merværdi-budskab, Microsoft længe har skullet forsvare med sin Office-pakke, og det ser ikke ud til at blive lettere i de kommende år.
Under Apples meget omtalte iPhone-event tidligere på ugen, annoncerede selskabet som en sidebemærkning, at kontorpakke-apps som Pages, Keynote og Numbers fremover vil være gratis for alle nye iOS-brugere.
I øjeblikket koster de tre apps 65 kroner stykket til iPad.
Apple har også netop lanceret en ny version af sin iCloud, så man nu kan tilgå og redigere iWork-dokumenter fra en browser. Denne løsning er også gratis for alle Apple-brugere.
Dermed har vi nu en situation, hvor alle nye brugere af iPad og iPhone får adgang til gratis tekstbehandling, regneark og præsentations-program.
Til Mac koster Apples apps fortsat penge, men det er nok slet ikke utænkeligt, at gratis-strategien finder vej til den platform også.
Presset på Microsoft stiger
Selv om Word, Excel og Powerpoint er meget velkendte og veletablerede arbejdsredskaber hos de fleste virksomheder og forbrugere, skal Microsoft i stigende grad forsvare sig mod andre leverandører og løsninger.
Google Apps/Docs (også gratis i forbrugerudgaven) er en af de løsninger, der ligger på lur for at kunne nuppe de Office-kunder, der måtte være fristede til at prøve et alternativ.
Andre kandidater er open source-løsninger som OpenOffice og LibreOffice, ligesom IBM har sin gratis Symphony-kontorpakke og cloud-løsningen Smartcloud for Social Business.
Ingen grund til panik hos Microsoft
Computerworld stillede tidligere på året dette spørgsmål til læserne: "Hvilken kontorpakke anvender du på din arbejdsplads."
1.515 læsere stemte, og ud af dem svarede 59 procent, at de kører med en traditionel Microsoft Office-pakke på computeren, mens yderligere otte procent svarede, at de anvender Microsofts Office 365.
Hver femte læser svarede, at de kører med en gratis open source kontorpakke i form af LibreOffice (16 procent), OpenOffice (fire procent) eller Lotus Symphony (en procent).
Google Docs anvendes ifølge afstemningen af fire procent.
Det vurderes, at Microsofts overordnede markedsandel inden for produktivitets-suiter ligger på mellem 90 og 95 procent.
Det er vel at mærke omsætnings-markedsandele, ikke bruger-markedsandele, men uanset hvad er Microsoft Office-pakke fortsat den suverænt mest udbredte.
Microsoft har dog tre store udfordringer, selskabet er nødt til at forholde sig til.
Her er Microsofts tre store problemer
1) Kontorpakker bliver i stigende grad et commodity. Spørgsmålet er, om man på sigt kan blive ved med at tage penge for selve kontorpakken, eller om pengene ikke snarere skal hentes ind på alle de teknologier og services, der ligger rundt om en kontorpakke?
2) Pc'en er ikke længere vores eneste arbejdsredskab. Tablets buldrer frem både hos private og professionelle, og på tablets har både Apple og Google gratis kontorpakke-løsninger.
3) Stadig flere mennesker i udviklingslandene begynder at anvende it. De vokser ikke nødvendigvis op med en Windows-pc og Microsoft Office, men derimod med en Android-tablet og en gratis kontorpakke i en eller anden form.
Selv hvis vi antager, at Microsofts Office kan mere end de konkurrerende løsninger, må man samtidig spørge, om de ekstra funktioner er relevante for den store gruppe af brugere - og dermed kan retfærdiggøre, at man skal betale penge for Dims 2, når Dims 1 er helt og aldeles gratis?
Microsofts strategi for Office
Microsoft lancerede i juni sit bud på en Office-pakke til iPhone, men det er kun abonnenter af Office 365, der kan benytte løsningen, hvilket har afstedkommet en del kritik.
Microsoft har indtil videre hellere ikke lanceret Office Mobile til iPad, hvor man i stedet henvises til en browser-løsning i form af Office Web Apps.
Samme fremgangsmåde gør sig gældende med Office til Android-produkterne.
Microsoft har fortsat sin store Office-styrke på Windows-platformene, og det giver da også god mening for selskabet at bygge videre på dette fundament nu, hvor Windows 8.1- og Windows Phone-produkterne begynder at få lidt mere medvind.
Samtidig er Office-pakkens killer-funktionalitet i forhold til erhvervslivet, at denne software fra Microsoft spiller tæt sammen med andre populære Microsoft-produkter som SharePoint, Exchange og Lync.
På den front ser Microsoft stadig ret usårlig ud.
Spørgsmålet er, om det også gælder hos den almindelige forbruger - og hvad der sker, hvis forbrugeren vokser op med eksempelvis Apples Pages eller Writer (LibreOffice) frem for Word?
Vil Office-dominansen i erhvervslivet så kunne bevares på sigt?
Læs også: