Artikel top billede

Apple indhentet: iPhonen er ikke længere noget særligt

ComputerViews: Apples nylancerede iPhone-modeller beviser det, som vi måske godt vidste i forvejen: iPhone er ikke noget særligt længere, men bare en helt almindelig telefon.

ComputerViews: Det er slut med den tid, hvor Apple lå så langt foran konkurrenterne i teknologisk innovation og idérigdom, at nye produkter var ensbetydende med nye tider.

Teknologi-verdenen håber stadig, at Apple kan hive en vild og innovativ kanin op af hatten og følger derfor stadig med, når Apple indkalder til endnu en produkt-præsentation.

Som imidlertid mest består af endnu en opgradering og endnu en almindelig og helt forventelig og naturlig udbygning af eksisterende produkter.

Sådan var det også tirsdag, da Apple præsenterede sin nye iPhone - nu i nye kulører, med bedre kamera og med noget fingeraftryks-teknologi - altså alt det almindelige, som ganske vist er nyt, men ikke så nyt, at det gør noget.

Du kan læse mere om Apples nye iPhones her: Her er Apples to nye iPhones: Lokker med lav pris og fingeraftryk.

Dagligdagen har indfundet sig

Når det gælder udbredelse, er Apple med sine blot 13,2 procent af markedet forlængst blevet overhalet af Android-platformen, der sidder på 79,3 procent af markedet.

Det skyldes ikke mindst, at Apple på den teknologiske side ikke længere har nogen fordel i forhold til Android-telefonerne, der fortsat gennemgår en rivende udvikling, som tillige drives frem af konkurrencen mellem de forskellige producenter af Android-smartphones.

Kamp på teknologiske opdateringer

Kampen mellem de forskellige smartphone-producenter er med andre ord blevet udlignet og er i dag et udviklings-ræs, der er fokuseret på at lægge flere og flere smarte features og funktioner i telefonerne.

Med andre ord: Det er den klassiske teknologi-konkurrence, der har vundet indpas på smartphone-markedet, og denne dyst har Apple kastet sig ind i full scale: Flere funktioner, flere valgmuligheder, flere farver, flere modeller, flere pixels, flere apps, højere hastighed, kraftigere processorer og så videre.

Udviklingen er naturlig i et marked under hurtig udvikling, hvor Android-telefonerne i dag har nået et tårnhøjt kvalitetsniveau, som er enten på eller over iPhonens niveau - eksempelvis når det gælder verdens fem måske bedste Android-telefoner netop nu, som du kan læse mere om her.

Her er Apples dilemma

Det efterlader iPhonen som blot én ud af mange teknologisk nogenlunde ligeværdige produkter, der nu i stedet skal dyste på mere luftige parametre som signalværdi, street cred, hvilken 'lejr' man helst vil tilhøre og så videre.

Smag og behag, med andre ord.

The next great thing?

På den korte bane behøver Apple ikke bekymre sig. Og gør det sikkert heller ikke.

For pengene vælter fortsat ind, der er stadig nye markeder at opdyrke, og smartphone-markedet har langtfra nået noget, der blot ligner et mætningspunkt.

Dette udgør også selskabets dilemma, for det kræver store visioner og stort mod at satse butikken på nye produkter, som verden endnu ikke tidligere har set - især når pengene vælter ind.

Omkostningerne ved et flop kan nemlig blive enorme, og for Apple - der har satset butikken og vundet hele tre gange - kan et flop komme til at koste både penge og omdømmet som et ekstremt skarpt og innovativt selskab.

På lige fod

Vi vil ganske givet se, at også den nye iPhone 5C i plastic og friske farver vil sælge godt i den kommende tid - ganske som de store Android-producenter vil sælge godt af deres smartphone.

Android-telefonerne og iPhone-modellerne vil konkurrere på lige fod med hinanden, og producenterne vil forsøge at overbevise kunderne om, at netop deres model er den smarteste, den hippeste, den mest solide, den med de smarteste features.

Men ingen vil med klar stemme - som det var tilfældet for nogle år siden - kunne sige, at der er nogen grundlæggende teknologisk kvalitets-forskel på dem.

Markedet er med andre ord blevet udjævnet, og Apples engang så store konkurrencefordel er væk.

De store spørgsmål for Apple og Apples kunder er derfor fortsat: Var det det?

Er Apple løbet tør for det innovative krudt, der skaber virkeligt forandrende, nye teknologier - "the Next Great Thing," som Steve Jobs sagde?

Eller kan vi vente, at Apples vildeste innovationer også i fremtiden er baseret på at finde på friske farver og nødtvungne teknologiske opgraderinger?

Hvad er din mening?

Læs også:

Her er Apples to nye iPhones: Lokker med lav pris og fingeraftryk.

Test af fem Android-mobiler: Her er den bedste smartphone.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sikkerhed gjort enkelt: Beskyt din virksomhed direkte i browseren