"Der er ikke noget modsætningsforhold mellem it og og forretningen. Tværtimod. Vi er meget tæt på hinanden."
Sådan beskriver it-direktør Steen Gustafsson, setuppet i LB Forsikring, også kendt som Lærerstandens Brandforsikring.
Gennem interviews med danske it-chefer forsøger Computerworld at skildre nogle af de vigtigste overvejelser, man har som CIO.
Hvordan skaber man eksempelvis det optimale samspil mellem it-afdelingen og forretningen, og hvor mange ressourcer skal bruges på klassiske driftsopgaver og på innovation/udvikling?
Projekter skaber samspil
For Steen Gustafsson giver svarene langt hen ad vejen sig selv på grund af den måde, man driver LB Forsikring på.
"Vi er et medlemsejet selskab, og vi prøver at komme så tæt på medlemmerne som overhovedet muligt - også med it-løsningerne."
"Vi kører meget projektorienteret. Det er forretningen og it, der i skøn sammenhæng forsøger at få de optimale løsninger ud til vores medlemmer. Det er projektorganisationen, der sikrer det."
Steen Gustafsson oplever ikke, at det er svært at skabe samspil mellem it og forretning, men peger på, at udfordringen snarere kan være, at der er så mange projekter, som der skal holdes snor i.
"Det nytter ikke noget, at vi i it banker løs med en masse projekter, hvis forretningen ikke kan modtage dem - og omvendt."
Derfor har man i LB Forsikring et organ i topledelsen, der prioriterer projekterne, forklarer han.
Én it-direktør og fem chefer
En af CIO'ernes fornemste opgaver er at skabe den optimale it-organisation med det rette miks af teknikere, folk med dybere forretningsforståelse og eksterne samarbejdspartnere.
Kun på den måde kan man selv blive en succes som CIO. Puslespillet er bare ikke altid så ligetil.
For Steen Gustafsson er medlemstilfredsheden ledestjernen, mens selve it-organiseringen gerne skulle kunne understøtte rejsen mod målet.
"Jeg har delt det sådan op, at jeg har fem chefer under mig. Der er en udviklingschef, en driftschef, en sikkerhedschef, en systemchef og så en testchef," forklarer Steen Gustafsson.
"De har så hver især ansvaret for de her søjler og sikrer, at tingene kører optimalt."
Dette afgør succesen
It-direktøren har desuden outsourcet first level support og en del af udviklingen.
"Jeg prøver at fjerne de mest almindelige ting fra vores egen organisation. Vi har en ret stor aktivitet uden for vores eget hus," fortæller han.
Fordelingen i LB Forsikring er sådan, at it-afdelingen er delt op i en udviklingsafdeling, driftsafdeling, en afdeling for sikkerhed/ infrastruktur, en systemafdeling og en testafdeling.
Derudover er der en del udviklere, der sidder hos en ekstern outsourcing-virksomhed.
Hvor meget skal outsources?
Hvad er dine overvejelser omkring den balance, der vel skal være mellem de interne og eksterne ressourcer?
"Der vil altid være et balancepunkt, men det forandrer sig hele tiden," siger Steen Gustafsson og fremhæver nogle de væsentlige spørgsmål:
"Hvor meget skal vi kunne klare selv? Kan vi klare det selv? Er det for dyrt at klare det selv? Du kan krydse af i forhold til, hvad der skal være in-house, og hvad der skal være outside."
Han forklarer, at LB Forsikring arbejder med tre til fire niveauer på hvert system, så man på den måde eksempelvis kan sige, at 1 og 2 skal man selv håndtere, mens 3 og 4 kan lægges ud eksternt.
Værdien er målet
Hvordan vurderer du, om jeres organisation er en succes?
"Som udgangspunkt skal vi gøre noget, der er berettiget dels over for vores medlemmer, dels over for vores kolleger. Da vi er et medlemsejet selskab, har vi meget stort fokus på, hvad der er værdi for vores medlemmer."
LB Forsikring har blandt andet fokus på selvbetjeningsløsninger til medlemmerne.
"Så vi måler på, om det giver værdi for vores medlemmer, og det mener vi faktisk, at vi har opnået," siger Steen Gustafsson med henvisning til blandt andet kundetilfredshedsmålinger og LB Forsikrings medlemspanel.
"Selvfølgelig vil vi altid kigge på, om der er en businesscase på det enkelte projekt, men det er ikke det, der er det afgørende. Det er, om det giver værdi. Det er det styrende for alt, hvad vi foretager os i vores virksomhed."
Steen Gustafsson været it-direktør i LB Forsikring siden 1994.
Han er CIO-deltager nummer fire i en artikelserie på Computerworld, hvor vi jagter opskriften på den perfekte it-organisation i 2013.
Det første afsnit kan du læse her, det andet afsnit finder du her og det tredje her.
Læs også:
It-direktør: Her er min opskrift på den bedste it-organisation