Lise Marcher står i spidsen for en it-organisation på omkring 160 personer på Aalborg Universitet.
Fokus på den perfekte it-organisation
I en serie artikler leder Computerworld efter opskriften på den perfekte it-organisation.
Gennem interviews med danske it-chefer forsøger vi at skildre nogle af de vigtigste overvejelser:
- Hvordan skaber man det optimale samspil mellem it-afdelingen og forretningen?
- Hvor mange ressourcer skal bruges på hhv. klassiske driftsopgaver og innovation/udvikling?
- I hvor høj giver det mening at anvende eksterne konsulenter og outsourcing af it-opgaver?
Læs også:
Dansk universitet får ny it-gruppe med 160 ansatte
Da Lise Marcher i september sidste år blev it-direktør på Aalborg Universitet, var opgaven ganske klar: Der skal opbygges en helt ny, fælles it-organisation.
Alle universitetets cirka 160 it-ansatte skulle samles i én organisatorisk enhed, delt op i fire hovedområder.
Målet var blandt andet at skabe en mere fagspecialiseret organisation med en professionel og rubust it-understøttelse, har Lise Marcher tidligere forklaret til Computerworld.
Det var dermed strategien i jagten på den optimale it-organisation for Aalborg Universitet - men det er slet ikke sikkert, at den samme strategi ville fungere i en anden form for virksomhed.
"Det er det der med, om der findes én perfekt it-organisation? Det gør der nok ikke," lyder det fra Lise Marcher.
"De organisationer, vi er en del af, er jo vidt forskellige. Det handler om at finde det rigtige miks i den organisation, man er i."
Hun er den første CIO, der medvirker i en ny artikelserie på Computerworld, hvor vi jagter opskriften på den perfekte it-organisation i 2013 - hvis en sådan altså overhovedet findes.
Sådan kommer du i gang
Derfor er man nødt til at vurdere sin egen organisation lidt fra oven for på den måde at kunne lægge den rette strategi fremadrettet.
Lise Marchers egen fremgangsmåde, siden hun startede for et års tid siden, har været samtaler, samtaler og samtaler.
"Det er egentlig forholdsvist banalt, men det er at lytte til topledelsen. Helt fra starten, hvor jeg skulle begynde at have mine overvejelser, var jeg ude og tale med direktionsmedlemmerne både i forhold til deres motivation for at begynde at tænke i en enhedsorganisering, men også om deres forventninger til, hvad den så skulle kunne bidrage til."
"Organisationer er vidt forskellige, og den her har sine særkender. Det ville ikke være ideelt for mig at slå op i en strategi og tænke, at det er den, vi arbejder efter. Man er simpelthen nødt til at komme ud og lytte til topledelsen," siger den nordjyske it-direktør til Computerworld.
Og møderne stopper ikke med topledelsen i virksomheden.
Eksempelvis er der 19 institutledere på Aalborg Universitet, som Lise Marcher også har holdt møder med, ligesom der naturligvis også er et stort behov for at kommunikere internt i it-organisationen.
Lise Marcher står i spidsen for en it-organisation på omkring 160 personer på Aalborg Universitet.
Fokus på den perfekte it-organisation
I en serie artikler leder Computerworld efter opskriften på den perfekte it-organisation.
Gennem interviews med danske it-chefer forsøger vi at skildre nogle af de vigtigste overvejelser:
- Hvordan skaber man det optimale samspil mellem it-afdelingen og forretningen?
- Hvor mange ressourcer skal bruges på hhv. klassiske driftsopgaver og innovation/udvikling?
- I hvor høj giver det mening at anvende eksterne konsulenter og outsourcing af it-opgaver?
Læs også:
Dansk universitet får ny it-gruppe med 160 ansatte
Sådan kan it levere værdi til forretningen
Et af de store mantraer i dagens Danmark er, at man som it-afdelingen ikke bare skal stå for de klassiske driftsopgaver, men også skal kunne levere værdi til forretningen og mestre innovationens kunst.
Den slags nye forventninger er man også nødt til at forholde sig til som it-direktør.
"Det er altid svært, for det handler ikke kun om, hvordan du organiserer dig, men også om, hvem der er i organisationen," siger Lise Marcher.
"Men jeg tænker selvfølgelig også meget i roller og har fra starten af etableret en business relationship manager-rolle for at være tæt på ledelseslaget og de beslutninger, der bliver taget inden for de forskellige områder, vi har."
Hun har som it-chef i Region Nordjylland prøvet at arbejde med et innovations-udvalg, der arbejdede på tværs af it-organisationen, og samme model vil hun også gerne arbejde hen imod på Aalborg Universitet.
"Så man får de teknologiske trends frem i lyset, og så man kan begynde diskussionen om, hvor det rent faktisk kan bidrage med noget værdi i forretningen."
"På den ene side skal vi se på, hvad de har brug for, men samtidig skal vi også forsøge at komme med noget, vi kan spille ind med," siger Lise Marcher og tilføjer, at det kan være lettere sagt end gjort.
It skal være integreret
Som det ser ud nu, går det meste af it-budgettet på Aalborg Universitet nemlig til driften, men Lise Marcher ser gerne, at mere kan frigives til innovationen på sigt.
"Jeg tror, at den vej, man skal arbejde hen imod, er at se på, hvordan man på virksomhedsniveau arbejder med innovation og på, hvordan du får koblet it-tænkningen ind i det - i stedet for at lave et decideret it-innovationsspor. It skal gerne bidrage til den innovation, der er i forvejen."
Læs flere interviews med danske CIO'er i de kommende dage på Computerworld, hvor jagten på den perfekte it-organisation fortsætter.
Følg @kimstensdal på Twitter
Læs også:
Dansk universitet får ny it-gruppe med 160 ansatte