Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Multisourcingens forbandelse: Her går det galt

ComputerViews: Hvordan får man lige alle it-leverandørerne til at trække i samme retning?

ComputerViews: Der kan være mange fordele ved at multisource virksomhedens it og få flere it-leverandører til at levere delmængder af den samlede it-infrastruktur.

Ingen virksomheder er ens, men ideen bag multisourcing er, at modellen grundlæggende kan give bedre priser, øget fleksibilitet og give bedre adgang til flere it-ressourcer, end hvis man holder sig til én væg-til-væg-leverandør.

Det kan til gengæld også være en solid opgave at få alle de ofte konkurrerende it-leverandører til at spille ordentligt sammen på en uproblematisk og fleksibel måde, der gavner virksomheden og får alting til at glide.

Helt basalt handler det om, at enhver leverandør er interesseret i at tage den højest mulige pris for det mindst mulige arbejde. Han vil med andre ord forsøge at få en aftale på plads, der giver ham så lidt bøvl og besvær som mulig.

En kompliceret affære

Og tvungen samarbejde og problemløsning med andre it-leverandører - måske endda konkurrenter - om problemer, der måske dybest set er en andens skyld, kan derfor hurtigt blive en kompliceret affære.

Som it-kunde skal du undgå, at du kommer til at formøble hele den forventede besparelse, som hentes på en multisourcing-strategi, på at slukke småbrande, placere ansvar og få udredt konflikter om ansvar for små del-elementer i dit set up.

I værste fald risikerer du endda, at it-afdelingen netop på grund af multisourcing-strategien er blevet skåret så langt ned, at du ikke har folk til at tage sig af sagen.

Første udfordring ligger i den aftale, som du indgår med den enkelte leverandør.

Multisourcing hører måske nok efterhånden til dagens orden for mange it-afdelinger, men det er ikke nødvendigvis noget, der afspejler sig i de forskellige typiske outsourcing-kontrakter. Og det skal det.

Et gammelt mundheld siger "There is no such thing as a free lunch," og det gælder også for dine it-leverandører.

I de typiske outsourcing-kontrakter kan det hurtigt blive glemt, at it-leverandøren skal have et incitament, så det kan svare sig for ham at bruge ressourcer på at samarbejde med de øvrige leverandører.

Det snævre ansvar? Eller et fælles ansvar?

I en typisk kontrakt-forhandling vil it-leverandøren typisk alene fokusere på sit eget, snævre ansvar og på at få nøje afgrænset, hvor stor leverancen skal være, og hvad han er - og ikke er - ansvarlig for i den specifikke leverance.

I et multisourcing-miljø er man imidlertid nødt til at have 'broer' mellem de forskellige it-leverancer, og det er noget, som man typisk ikke kan forvente, at leverandøren tager initiativ til at drøfte i en forhandling.

Det er jo noget, der giver mere arbejde, større ansvar og måske endda rækker ud over det område, som den pågældende leverandør faktisk beskæftiger sig med.

Præcise rammer

Før du når til kontrakt-underskrivning, bør du nøje planlægge de præcise rammer for dit it-miljø, så de forskellige it-leverandører nøjagtigt ved, hvad de skal byde på.

Sørg for at indarbejde forventningerne til samarbejdet i kontraktens formuleringer.

Vær specifik når det gælder forventningerne til at løse situationer med problemer i aktionen mellem de forskellige systemer fra de forskellige leverandører.

Når du har fundet dine leverandører, kan du overveje at invitere dem til en workshop, med fokus på at identificere mulige problem-felter, der kan opstå mellem de forskellige systemer.

Konkrete scenarier

Her kan de destilleres ned til konkrete scenarier med alle detaljer på bordet, hvorefter ansvar og løsninger kan fastlægges.

Flere virksomheder arbejder i dag desuden med en slags fuldt-dækkende SLA, der dækker hele rækken af transaktioner på tværs af leverandører, der altså alle skal betale bod, hvis SLA'en ikke overholdes.

Har du gode råd til at få alle parter i et multisourcet it-miljø til at arbejde sammen? Vi hører gerne om dem.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere