Google har i de seneste par år været i fuld gang med at indføre en række ændringer i selskabets søge-algoritme og indførte eksempelvis i 2012 hele 37 markante ændringer i algoritmen.
Dem kan du se på SEO-firmaet Moz' hjemmeside her.
Det er sket dels for at forbedre søgeresultaterne, dels for at blokere for den voksende udbredelse af lige lovlig smarte SEO-metoder, der kan skubbe sider frem, som i Googles øjne slet ikke er kvalificerede til at få en god position i søgeresultaterne.
Du kan læse mere om disse smarte metoder her.
Grundlæggende gælder de basale SEO-regler dog fortsat: Sider med målrettet indhold, relevante links og høj brugervenlighed, som får brugerne til at blive i lang tid, bliver fortsat rangeret højt.
Du kan læse mere om det her: Sådan kan du komme til tops i søgemaskinerne.
Der er dog alligevel nogle ting, som du skal være opmærksom på, efter at Google har skruet på algoritmerne.
Indhold, links og sociale medier
Tidligere har mange webmastere været ret fokuserede på forbedre mængden og kvaliteten af indgående henvisninger og links fra andre sites i arbejdet med at optimere deres sites til Google-søgninger og sikre sig en god placering.
Men den metode er nu ved hastigt at blive uddateret.
I stedet bør webmasteren fokusere på en kombination af tre hoved-temaer, som bør vægtes lige højt, nemlig indhold, indgående links samt likes, retweets og andre anbefalinger fra de sociale medier.
Det gode indhold rykker
Det gælder fortsat, at Googles søgealgoritme har et rigtigt godt øje til det gode indhold - både tekst, billeder og lyd eller en kombination.
Indholdet skal være ordentligt skrevet, og det skal ikke være proppet med det samme nøgleord, ligesom alle links, der peger til sitet, ikke blot bør være eksempelvis firmanavnet.
Ligeledes skal sitet være til at navigere rundt på, og du bør ikke have flere sites, der promoverer samme indhold eller samme produkt.
Købte links virker ikke
Tendensen med at øge sin Google-placering via sindrige konstruktioner med købte links har været et irritationsmoment for Google i lang tid.
Du må derfor regne med, at købte links i bedste fald ikke længere tæller med i din rangering - og i værste fald endda trækker ned.
Flere SEO-specialister vurderer således, at dette er et område, som Google har stort fokus på, og som selskabet prioriterer at få ram på.
Bedre er det, hvis du kan optjene dine links på den klassiske måde - altså via 'ægte' henvisninger, der bygger på ideen om et sammenhængende hele.
Anchor text igen og igen
Mange har ligeledes haft en procedure med at publicere mange pressemeddelelser på nettet, hvor de har været omhyggelige for at indlægge nøgleord i den såkaldte anchor text (som eksempelvis 'For at læse mere om System System, klik her.')
Dette er selvsagt sket på forventningen om, at denne metode ville forøge mulighederne for en god placering i Google.
Lige nu tyder meget imidlertid på, at Google er begyndt at modarbejde denne praksis.
I hvert fald skriver Business Wire, at selskabet er begyndt at betragte de såkaldte anchor text-links i pressemeddelelser som unaturlige links, som ikke har nogen værdi i rangeringen.
I stedet vil Google kigge efter eksterne personer, der via links eller andet anbefaler en webside eller en artikel eller lignende, og dette vil tælle højt og være med til at rangere sitet eller artiklen.
Det vil altså sige, at en pressemeddelelse på dit site kun for alvor får værdi, hvis den får andre til at skrive om produktet eller firmaet og så linker til pressemeddelelsen.
Dette vil blive regnet for et ægte link af Google.
Likes likes likes - sociale medier er fremtiden
Sociale medier
Flere SEO-firmaer er i den seneste tid blevet opmærksom på, at Google er begyndt at rangere likes, retweets og lignende fra sociale medier ganske højt.
Det tæller i særligt omfang likes fra Google+ og Google+1, som Google gerne vil fremme brugen af og derfor har øget værdien af.
Meget tyder derfor på, at det har meget stor værdi for en god rangering, at man deler indhold på Google+ og modtager de såkaldte Google+1-endorsements på sit indhold fra andre.
I sagens natur er Google meget hurtig til at indeksere alt indhold, der deles på Google+, da det jo er selskabets egen tjeneste.
SEO-eksperter anbefaler derfor, at man tager Google+ samt andre sociale netværk til sig.
Det kan ske ved blandt andet at oprette en Google Page og en Google+ Page, så man kan begynde at opbygge et Google+-miljø omkring sit firma og sit produkt.
Hastighed betyder noget - få trimmet dit site
Google er i sagens natur ude efter at levere søgeresultater af høj kvalitet til brugerne.
Og en af parametrene i høj kvalitet er for Google, at dit site kan loade hurtigt og hurtigt kan levere de første stumper data til browseren.
Det er langt fra altid tilfældet med de efterhånden voldsomt store og indholdsrige sites, der ofte indeholder rigtigt meget kode.
Desuden er det en velkendt sag, at mange sites er tynget af dårligt implementeret JavaScript og Ajax, som tynger dem ned og gør dem langsomme.
Få løst tekniske problemer
Det har altid haft betydning for Google-rangeringen, at et site ikke er plaget af tekniske problemer og at det er optimeret og trimmet.
Efter Google sidste år udsendte opdateringerne Panda og Pengiun, er det blevet endnu vigtigere at holde sitet kørende og hele tiden sørge for, at sitet er helt opdateret på den tekniske side.
Sørg for, at dit CMS-system er sat ordentligt op, så det eksempelvis ikke duplikerer indholdet. Og sørg for, at det hele er synligt for søgemaskinen.
Pas på nøgleordene - og sats på struktureret data
Traditionelt har det været kutyme, at man under søgeoptimering har lagt en del vægt på nøgleord.
Men noget kunne tyde på, at dette er ved at ændre sig, og SEO-eksperter har peget på, at det kan være spildte kræfter at lægge for meget energi i at optimere på nøgleordene.
Det er nemlig meget nemt at fokusere for meget på de specifikke nøgleord, som man ønsker at bruge som krog, så de bliver overeksponerede og placeret alt for mange steder på både sider og på websitet.
Faren er, at det faktisk kan have den modsatte effekt og give dig en dårligere ranking, lyder advarslen.
Løsningen er at anvende en variation af en stribe nøgleord i indholdet fremfor nogle ganske få. Og husk grundreglen indenfor nøgleords-optimering: Less is more.
Struktureret data
Google lægger mere og mere vægt på struktureret data og HTML-tags i bedømmelsen af indholdet på de rangerede sites.
På Googles Webmaster Central Blog peger selskabet på, at det er muligt at præsentere indholdet med større præcision, hvis Google 'forstår dit sites indhold på en struktureret måde."
"For eksempel kan vores algoritme forbedre resultatet, hvis vi forstår, at din side er en struktureret produkt-liste, event, opskrift, anmeldelse eller lignende," skriver Google.
Et godt sted at begynde arbejdet med de strukturerede data kan være på Schema.org.
Fremtiden: Mere mobil og mere social
Vi må regne med, at Google også i fremtiden vil fortsætte med løbende at ændre og justere på søgemaskine-algoritmen.
Flere SEO-eksperter peger på, at fokus i fremtiden eksempelvis vil ligge på mobil SEO og sociale signaler som områder, som man som web-ansvarlig bør have øjnene rettet mod.
Mobil-søgninger er et område i voldsom vækst på grund af den stigende udbredelse af smartphones og tablet-computere.
Mobil-søgninger adskiller sig fra pc-søgninger, da behov og søgerytme er anderledes.
Her kan responsive webdesign være en del af løsningen - altså hvor man leverer den samme side med et tilpasset design til mobilbrowseren.
Også den sociale side kommer efter alt at dømme til at spille en vigtig rolle i fremtidens søgemaskine-optimering, hvor der i høj grad vil blive kigget på, om brands, sider og websites har likes, retweets og lignende eller ej.
Læs også:
Sådan kan du komme til tops i søgemaskinerne.
Pas på billigt Google-kneb: Det er ulovligt.