Der findes næsten lige så mange holdninger om kvaliteten af forskellige pc'er, som der er pc-mærker.
Nogle hælder til det ene mærke, andre til noget helt andet. For vi har alle vores idéer om, hvem der laver det bedste og mest stabile grej.
Men én ting er vores personlige pc-præferencer, noget andet er statistikker over, hvilke mærker der oftest rammes af problemer.
Det viser ny opgørelse
En ny opgørelse fra en amerikansk virksomhed, der står for computer- og tablet-reparationer og -support, giver et bud på, hvilke mærker der er mest og mindst stabile.
Det skal bemærkes, at der ikke er tale om nogen uvildig undersøgelse, men derimod statistik fra et firma, Rescuecom, der altså selv har en aktie i sagen.
Det interessante ved opgørelsen er imidlertid, at den sammenholder producenternes markedsandel med antallet af reperationer - og ud fra det uddeler en "reliability score."
Det er Samsung, der ifølge Rescuecom leverer de mindst reparations-krævende pc'er og tablets.
Samsung stryger nemlig helt til tops med en score på 874 point - hvilket dækker over, at blot 1,1 procent af opkaldene til Rescuecoms service-linje drejer sig om Samsung-produkter, selvom Samsung har en amerikansk markedsandel på 9,7 procent.
Apple kommer ind på andenpladsen med 503 point, og Lenovo når på tredjepladsen med 230.
Værst ser det ud med Acer, Toshiba, HP og Dell, der indtager de dårligste placeringer med Acer som den mest reparations-krævende producent.
Således drejer hele 18,8 procent af henvendelserne til Rescuecom sig om Acer, selv om Acer kun har en markedsandel på fire procent i USA.
Dette siger andre opgørelser
I april skrev Computerworld om en lignende opgørelse fra webtjenesten Soluto om de mest stabile Windows-pc'er.
Baseret på data indsamlet fra 150.000 laptops var den overraskende konklusion, at den mest stabile Windows-pc var en Macbook Pro med Windows installeret.
Det er dog også interessant, at de følgende producenter på listen ikke stemmer overens med den aktuelle opgørelse fra Rescuecom.
På andenpladsen på Solutos liste lå nemlig en Acer Aspire E1-571, og på tredjepladsen på listen fandt man en Dell XPS 13 - altså to af de producenter, der klarer sig dårligst i den nye opgørelse.
Microsoft har tidligere lavet en lignende rapport, som vi også skrev om.
Den rapport afslørede dog ikke, hvilke specifikke producenter der klarede sig dårligst, men derimod, at fabriksbyggede computere fra store producenter var mere pålidelige end hjemmebyggede maskiner.
De har færre nedbrud som følge af fejl i cpu'er, hukommelse eller harddisk, lød det fra Microsoft.
Det kan således godt være lidt svært at finde ud af, hvilken type pc'er man skal vælge, hvis man ønsker færrest problemer.
Et sted, man dog også kan få lidt inspiration, er på det amerikanske Customer Satisfaction Index (ACSI), der opgør forbrugernes tilfredshed med forskellige brands.
I en opgørelse fra 2012 var tilfredsheden med Apple størst med 86 point, mens Dell fik 81 point, og HP og Acer fik 79.
Læs også: