Det er nu mere end seks år siden, Google kom på markedet med Google Apps til virksomheder.
Selvom Google Apps for år tilbage blev udråbt som den primære konkurrent til Microsofts Office-løsninger, er det helt store gennembrud herhjemme udeblevet.
Computerworld stillede i sidste uge spørgsmålet: "Hvilken kontorpakke anvender du på din arbejdsplads."
1.515 læsere stemte, og ud af dem svarede 59 procent, at de kører med en traditionel Microsoft Office-pakke på computeren, mens yderligere otte procent svarede, at de anvender Microsofts Office 365.
Hver femte læser svarede, at de kører med en gratis open source kontorpakke i form af LibreOffice (16 procent), OpenOffice (fire procent) eller Lotus Symphony (en procent).
Google Docs anvendes ifølge afstemningen af blot fire procent, og hos analysefirmaet IDC vurderer chefanalytiker Anders Elbak heller ikke, at Google har fået et gennembrud hos de danske virksomheder.
IDC's opgørelse over markedet for "authoring & publishing", der inkluderer kontorpakker, viser, at Microsoft her i Danmark har en omsætningsmarkedsandel på 77-78 procent og dermed er den eneste større leverandør, da resten af markedet går til en broget gruppe under kategorien "others."
Her er forklaringen på Googles manglende gennembrud
En af forklaringerne på Googles manglende gennembrud i i hvert fald det offentlige Danmark kan være, at det endnu ikke er muligt at indgå en såkaldt databehandleraftale med Google, der gør det muligt at arbejde med persondata i skyen.
Det er i dag muligt med hovedkonkurrenten, Microsofts Office 365.
"Det kan godt være, at det spiller ind, men jeg tror ikke, at det er det afgørende," siger Anders Elbak.
Han peger på, at langt de fleste virksomheder i dag har bygget deres kontormiljø op omkring Microsoft Office, hvilket gør det det svært for Google at vinde kunderne uanset hvad.
"Kombinationen Google, lovgivningen og datatilsynet er da en hindring, men der havde ikke været tale om et jordskred, hvis det ikke havde været der. Microsoft Office er så fastgroet i virksomhederne på godt og ondt," siger Anders Elbak.
"Noget andet er, at en kontorpakke ikke er noget, der vinder det helt store ved at være i skyen, hvis man ser det fra en bruger. Det, der kan være fornuftigt at have i skyen, er selve data - det kan være ligegyldigt, hvor applikationen er," siger han.
"Det, der driver noget i retning mod skyen, er generel mobilitet; at kunne få adgang fra sin iPad og Android-smartphone og hvad det ellers måtte være," mener IDC-analytikeren.
Kommune giver op med Google Apps
Så sent som i sidste uge skrev vi om Salems Kommune i Sverige, der endnu en gang fået afvist et ønske om at anvende Google Apps i form af mail og kalender i skyen.
Sagen er ikke ulig den, som vi herhjemme har haft i Odense Kommune, der ønskede at anvende Google Apps til lærernes elevplaner.
Udfordringen er, at Google endnu ikke har en databehandleraftale, der ligesom Microsofts kan fungere sammen med de lovgivningsmæssige krav i Danmark.
Det danske datatilsyn har tidligere oplyst til Computerworld, at en ny, dansk Google-sag kan komme på tale, hvis eksempelvis Odense Kommune på et tidspunkt beslutter sig for at søge en ny tilladelse, men John Bonnerup, der er it-sikkerhedsleder i Odense Kommune, oplyser til Computerworld, at kommunen ikke har tænkt sig at prøve sagen igen.
Christine Sørensen, der er presseansvarlig hos Google Danmark, forklarer til Computerworld, at Google stadig er i en dialog med de kommuner, der ønsker at bruge Googles løsning.
"Vi samarbejder og taler meget med kommunerne, men der er ikke så meget nyt. Selvfølgelig er det trist; folk vil gerne bruge vores ting," siger hun.
Cloud udbredelsen stiger voldsomt
En ny opgørelse fra Gartner viser, at otte procent af det totale marked for kontor-software i dag er cloud-løsninger.
Cloud-delen svarer rundt regnet til 50 millioner virksomhedsbrugere, der kører eksempelvis e-mail, kalender og kontor-applikationer som en online-service.
Gartner vurderer samtidig, at vi står på tærsklen til et større skift, så cloud-andelen vil være steget til 33 procent i 2017 og 60 procent i 2022.
Lige nu er det imidlertid primært Microsofts Office 365, der vinder virksomheds-kunder her i Danmark, selvom både Google og IBM også har cloud-løsninger, der i det store og hele kan levere lignende løsninger.
Blandt de store Office 365-kunder her i landet finder man i dag blandt andre ISS, B&O, SuperGros, Fredericia Kommune, A.P. Møller - Mærsk, Dong Energy, Coloplast og Konica Minolta.
Vi har også tidligere bragt interviews med CIO'erne i Svendborg Kommune, Grundfos og Chr. Hansen, der alle har valgt at skifte til Microsofts cloud-løsning.
Blandt Google Apps-brugerne finder man Berlingske Media og Davidsen Tømmerhandel, Nordisk Film og Fynske Medier.
Læs også:
Denne kontorpakke dominerer (endnu) hos danskerne
Nej til Google Apps igen: Kommune må ikke gå i skyen
Derfor vinder Microsoft over IBM og Google