Nyt regnskab fra 2012 viser, at KMD igen går frem.
KMD-koncernens omsætning er steget med 10,1 procent
fra 4,3 milliarderr kroner til 4,7 milliarder kroner.
Og selv fratrukket det faktum, at selskaber i koncernen er lagt sammen, så øger selskabet altså omsætningen markant.
Også årets resultat er øget. Således landede man i 2012 på 448,3 millioner kroner mod 322,6 millioner kroner i 2011.
Kommuner er storkunde
Som tidligere er det fortsat landets kommuner, der samlet set er den absolutte storkunde. Hele 68 procent af omsætningen stammer fortsat herfra.
I 2012 havde KMD en omsætningsvækst på 7,2 procent alene
i kommunemarkedet, hvilket KMD selvsagt er tilfreds med.
Men selskabet har også været igennem nogle hårde uoverensstemmelser omkring priser på blandt andet monopol-systemer.
Et opgør, der netop er endt med et forlig, men hvor kommunerne undervejs har klaget over vilde prisstigninger.
Imidlertid afslører KMD´s regnskab også i et afsnit med overskriften "Kundetilfredhed", at kommuner ser anderledes på KMD end tidligere.
"Selvom beslutningstagerne betragter KMD som en
væsentlig leverandør af it til kommuner, er den generelle
opfattelse af KMD faldet."
I 2012 er opfattelsen af KMD "på niveau med de øvrige aktører på markedet, hvor den i 2010 og 2011 var over vurderingen for de øvrige aktører i markedet", " hedder det videre.
Svensk Opus-fætter
Med et netop fejret 40 års jubiluæm har koncernen dog fortsat et unikt fodfæste og ikke mindst erfaringer på det kommunale område.
Det er da også med udspring i disse erfaringer, at selskabet vil indtage Sverige.
"Sigtet med oprettelsen af KMD Sverige AB er dog at
bruge KMD's kompetencer og mangeårige erfaring fra
det offentlige segment i Danmark til at udvikle en
svensk pendant til KMD Opus, som har stor succes
hos de danske kommuner," hedder det i regnskabet om den svenske satsning, der ikke i omsætningssammenhæng er kommet op i gear.
Således er der også fortsat kun omkring 20 til 30 ansatte i det svenske - mod 3.300 i hele KMD-koncernen.
Og her oplever man en stigende tilfredshed.
"Efter et mindre fald i den generelle tilfredshed
i 2010 og 2011 har KMD vendt udviklingen, og resultatet
af medarbejdertilfredshedsanalysen fra 2012 viser,
at 84% er tilfredse eller meget tilfredse med at arbejde
i KMD," hedder det i regnskabet.
Desuden har KMD været involveret i et kæmpe it-projekt i det forløbne år.
Største projekt siden kommunalreform
KMD beskriver selv øvelsen omkring Udbetaling Danmark som et meget stort it-projekt.
"2012 har også budt på et af de største it-projekter i Danmark siden kommunalreformen," skriver selskabet.
"Det omhandler overflytningen af en række udbetalingsopgaver fra kommunerne til Udbetaling Danmark (UDK). Samlet set berører overflytningen cirka 2 millioner danskere for et beløb på cirka 180 mia. kr. årligt," hedder det.
I opremsningen af større projekter og kunder nævnes i statsligt regi Skat, som den helt store kunde.
Finsk opkøb og integration
Endelig fylder opkøbet af Itella Information A/S en del.
"Det købte selskab og dets aktiviteter er efter overtagelsen fusioneret med KMD," skriver KMD.
Det kan du læse mere om her:
KMD: Derfor kyles it-system i skraldespanden