Ny strategi fra HP: Derfor skal kunderne købe hos os

HP vil væk fra den brogede produkt-portefølje.

Artikel top billede

Design, design, design.

Sådan lyder det nye mantra fra pc-producenten HP, der kæmper for at beholde sin position i toppen på listen over verdens største pc-firmaer, hvor selskabet især udfordres af kinesiske Lenovo.

HP sigter efter, at en opfrisket og fornyet design-linie vil få kunderne til at foretrække et HP-computer.

Centralt i den nye linie er, at HP standardiserer både designet og en række funktioner i både selskabets bærbare computere og tablet-computere.

Det skal dels gøre det nemmere for forbrugerne at identificere HP's computere, dels mindske produktionsomkostningerne.

Med beslutningen følger HP på mange måder i kølvandet på Apple, der for længst har standardiseret materialer, farver, design og funktioner, mens HP's portefølje hidtil har været meget broget.

Det skyldes, at HP har arbejdet med produkt-vertikaler, der hver især har bygget på forskellige ideer, strategier og produkt-design.

"Når jeg har set på en maskine, så har intet fortalt mig, at det er en HP," siger Chad Paris, der er kreativ direktør for HP's notebook-design-afdeling til Computerworlds amerikanske nyhedsbureau.

Standardiserer logoer

Et eksempel er, at HP nu standardiserer brugen af noget så enkelt som HP-logoet, der tidligere har optrådt i flere forskellige udgaver på forskellige maskiner.

"Tidligere har vi set måske 20 forskellige logo-størrelser i forskellige farver på tværs af produkterne. Nu bliver de konsistente," siger Chad Paris.

HP har tidligere forsøgt at personalisere sine produkter ved at udbyde dem i mange forskellige farver. Blandt andet har selskabet samarbejdet med modedesigneren Vivienne Tam.

Fremover vil selskabet satse på langt færre farver og mere ens design, selvom Chad Paris understreger, at det vil blive en løbende proces.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse