Informationsteknologi køber man da hos en it-virksomhed - og store it-projekter omfatter både producenter af hardware og software, forhandlere og systemintegratorer og måske endda distributører.
Selv om den traditionelle it-afsætningskanal med producenter, distributører og forhandlere har været i opbrud i ganske mange år, er det ikke noget imod det kaos, som i de kommende år ser ud til at ville forandre it-afsætningen.
I en verden med serviceorienteret it kan it-leverandøren i fremtiden måske også være dit shippingfirma eller en hvilken som helst anden virksomhed, der har knækket koden i en bestemt forretningsproces og kodet en "intelligent industry solution," som udbydes til salg med en eller flere it-leverandører som partnere af drift i datacenter, udvikling og support.
Den intelligente industry solution er shippingfirmaets.
Profitten er shippingfirmaets.
Æren er shipping-firmaets.
Hårdt arbejde tilbage
Så er der kun det hårde arbejde og små marginer tilbage til it-service leverandørerne?
Svaret på det spørgsmål vender jeg tilbage til, men først et perspektiv.
Intelligent Industry Solutions er IDC's beskrivelse af de konstellationer af apps og den bagvedliggende databehandling, som i de kommende år vil blive den dominerende måde at integrere informationsteknologi i stort set alle forretningsprocesser - og for den sags skyld alle andre processer.
Databehandlingen rykker i stor udstrækning ud i datacentre sammen med ansvaret for og vedligholdelsen af den vitale hardware og software.
Anvendelsen af og input af data sker på maskiner (terminaler, telefoner, tablets, pc'er ... kært barn har allerede mange navne og vil få endnu flere).
Her ligger pengene for dig
Tilbage i virksomhederne bliver det it-lederskab, som skal sikre de bedste intelligente industry solutions som grundlag for virksomhedens processer.
It-lederskabet og arbejdet med at integrere processer vil uden tvivl føre til, at mange virksomheder i mange brancher - i første omgang serviceerhvervene - vil gøre forsøg på at skabe egne intelligente industry solutions.
I det tidlige forår vakte det opsigt, at Yahoo gjorde den unge brite Nick D'Aloisio til mere end dollarmillionær ved at købe hans nyhedsapp Summly for lige omkring 30 millioner dollars.
Dermed var de første seriøse skud løsnet i en jagt, hvor it-leverandører konstant vil være på udkig efter opkøb af apps og intelligent industry solutions hos kunderne, men hvor kunderne også vil vælge at lade it-leverandørerne videresælge og dermed selv have et nyt forretningsområde eller endda vælge selv at stå som leverandør af det varemærke, som denne service blive kendt som.
Services skal 'produktificeres'
Dermed er vi tilbage ved svaret på spørgsmålet, om it-serviceleverandørerne blot må tage til takke med det hårde arbejde og de små marginer?
Det er der naturligvis intet, der tyder på - tværtimod.
Overalt i virksomheder, der leverer it-service anno 2013 - som outsourcing, systemintegration og lignende - arbejdes der mere eller mindre målrettet på at "produktificere" de services og løsninger, som er blevet udviklet i de senere år.
Når jeg sætter anførselstegn om "produktificere", er det fordi, der netop ikke er tale om én løsning, som så skal være én løsning på ét problem.
Derimod tegner der sig et billede af standarder, som i en ikke al for fjern fremtid vil skabe intelligente industry solutions a la carte for kunderne ved at bruge den intellektuelle kapital, som virksomhederne har.
Med en it-branche rustet til tænderne og nye leverandører på udkig efter nye produkter med bedre marginer er der alt andet lige udsigt til masser af konkurrenceevneforbedring med informationsteknologi i fremtiden - eller måske en ny boble?
Jan Horsager er research manager i IDC Nordic.
Computerworlds klummer er alene udtryk for skribentens egne holdninger.