For en koncern som ATP, der administrerer pension for flere end 4,7 millioner danskere, er effektiviseringer og besparelser på it-driften et fokus, der er kommet for at blive.
Det fortæller Per Kjersgaard Rasmussen, der er nomineret til titlen som Årets CIO 2013.
"Jeg ved ikke, hvornår det stopper, men det stopper ikke de næste år," siger han om det fokus, de fleste CIO'er har på at kunne få mere værdi for færre penge.
Den øvelse har ATP allerede været i gang med i en del år, og målstregen kan endnu ikke skimtes i horisonten.
"Det er klart, at man på et tidpunkt når en eller anden grænse. Det, vi er begyndt på i ATP, er, at vi lægger flere års prognoser, så allerede nu ved jeg, hvor meget det (budgettet, red) skal falde i 2014 og 2015, og det betyder så også, at jeg allerede i dag kan begynde at forbedrede mig på det, så det ikke kommer som et chok."
Netop langtidsplanlægningen er med til at sikre, at besparelserne kan finde sted, uden at det skader driften.
"Min styringsmodel er også blevet nemmere for mig, når jeg kan kigge længere frem."
Samtidig betyder det, at Per Kjersgaard Rasmussen undgår at gå for langt med besparelserne, så det ender med at have en negativ effekt på forretningen.
"Vi kigger ikke kun længere frem på driften, men også i vores samlede aktivitetsniveau, for der har vi et samarbejdsforum med forretningen, hvor vi ser på, hvad der kommer af nye opgaver; hvad der er i pipelinen."
"Vi prøver at sætte sandsynligheder på, hvad det betyder for det samlede aktivitetsniveau, sådan at vi ikke enten sidder med for få folk, så vi ikke kan lave det eller skal have alt for mange eksterne ind, eller vi sidder med folk på bænken."
"Jo længere du kan se frem, jo bedre og mere effektiv styring får du af din produktionslinje."
En ny type it-leverandører
Per Kjersgaard Rasmussen tilføjer, at det ikke kun er internt i de danske it-organisationer, at det markante fokus på effektiviseringer er til stede. Også blandt leverandørerne sker der et ryk i disse år.
"Jeg tror, at de leverandører, der i dag tilbyder ren infrastruktur, stille og roligt vil bevæge sig op og tilbyde noget af det, vi selv laver i dag."
"Vi outsourcede for eksempel vores produktionsplanlægning og vores batch-afvikling for et års tid siden. Det er noget, jeg aldrig ville have gjort for fem år siden."
"Leverandørerne skal også vokse deres omsætning, og det kan de kun, hvis der er en god businesscase for kunden - så de begynder at arbejde med stordriftsfordele og standardisering højere oppe i værdikæden."
Læs også: