Med en smart manøvre har fiberselskabet Sydfyns Intranet forbedret sit regnskab ved at flytte omkostninger til markedsføring over i et andet selskab.
Det vækker bekymring hos telebranchen, da man her frygter ulige konkurrence, hvis elselskaberne frit kan blande penge fra deres til tider store el-pengetanke sammen med fiberforretningen.
"Umiddelbart synes jeg, det lyder bekymrende, at et selskab kan overføre sine omkostninger til et andet selskab for at forbedre sine konkurrencemuligheder. Der burde være vandtætte skotter, så der er lige konkurrencemuligheder," udtaler Jakob Willer fra Teleindustrien.
Han tilføjer:
"Jeg synes, det lyder som en sag, myndighederne bør kigge på."
Vi har fået 1000 nye kunder
Selv om fiberselskabet altså ikke længere har udgifter til markedsføring, er det i stor stil lykkedes at tiltrække nye fiberkunder det sidste år. Det fremgår af et interview med fyens.dk.
"Vi har klaret os godt i konkurrencen om fiberkunderne. Cirka 1000 nye kunder fik vi i 2012, og i år har vi allerede nået to tredjedel af vores målsætning," lød det i sidste måned fra selskabets direktør Anders Banke til avisen.
Udtalelsen faldt i forbindelse med regnskabet for Sydfyns Elforsyning, der trods stor kundeflugt blandt elkunderne alligevel har formået at præsentere det første overskud i årevis.