Når du som CIO har en god idé til, hvordan it kan hjælpe med at øge omsætningen eller mindske omkostningerne, så er dit arbejde kun lige begyndt.
Du skal nemlig også kunne sælge din vision på en overbevisende måde til de andre ledere i virksomheden.
Her kan man med fordel benytte en bestemt argumentations-taktik, mener amerikanske Michael Redding, der er øverst ansvarlig for Accentures Technology Labs og rådgiver inden for it-innovation.
"Det interessante spørgsmål er, hvad det er for forretningsmæssige forandringer, it-projektet vil kunne levere? Hvordan får det omsætningen til at vokse, og hvordan for det omkostningerne til at falde?" siger han til Computerworld i forbindelse med, at han er i Danmark.
"Enhver forbedring, enhver ny funktion, enhver ny udrulning skal beskrives i konteksten, hvad det giver af fordele for virksomheden."
Sådan bliver it afgørende for forretningen
Michael Redding erkender, at ikke alle it-investeringer lader sig presse ned i den kommunikationsformel.
Hvis du vil opgradere en netværks-switch, er det svært at forklare, hvilke gevinster det giver, fordi det typisk er noget, forretningen bare forventer skal fungere.
"Men over tid skal it-afdelingen udvikle det som den almindelige måde at beskrive projekter på."
"Når virksomheden så begynder at snakke om, at der skal skæres i it-budgettet, kan man pege på den omsætning, man vil gå glip af, eller de omkostningseffektiviseringer, som ikke kan realiseres. Over tid vil det lære it-organisationen at tale forretningens sprog."
Hvor får du mest for pengene?
Michael Redding forklarer, at den økonomiske krise ikke blot giver CIO'en en række udfordringer - men også helt nye muligheder.
"Når vi ser på det lige nu, er der mange industrier, der bliver transformerede ved hjælp af teknologi. Det er virkelig en mulighed for CIO'en for at træde i karakter og beskytte virksomheden mod konkurrenterne og hjælpe med at skabe vækst."
Accenture-rådgiveren mener, at vi er på vej ind i en ny æra inden for it; den fjerde store tidsalder.
Vi lagde ud med mainframen, senere fik vi klienter/servere, og så kom internettet og ændre alt. Nu er det it-trends som cloud, big data, social media og så videre nu, der kan skabe det næste store ryk.
"De, der omfavner disse teknologier, har en mulighed for at løbe fra dem, der ikke gør det."