CIO Executive Council, der består af flere hundrede top-CIO'er fra hele verden, har forsøgt at svare på, hvordan man bliver en konkurrencedygtig og succesfuld CIO.
Hvilke kompetencer er det, man skal besidde som en fremtidens CIO?
Svarene findes i en artikel hos vores kolleger på det amerikanske CIO.com og er delt ind i seks overordnede kategorier:
1) It er overalt - og skal bare fungere
Det første punkt på listen er måske også det mest åbenlyse:
Da enhver moderne moderne virksomhed er afhængig af it, må den vigtigste opgave for CIO'en fortsat være at sikre, at driften fungerer, og at nedetiden minimeres.
It skal bruges til at øge effektiviteten i virksomheden og til at mindske omkostningerne. Det er CIO'ens opgave at sikre, at det sker.
2) CIO'er lærer og vokser altid
Man skal som CIO være åben for altid at lære nye ting. Du skal kende til de nye trends, og det er ekstra vigtigt inden for it, da vores branche og teknologierne ændrer sig ekstremt hurtigt.
I det budskab ligger også erkendelsen af, at en uddannelse altid kun er udgangspunktet; du er nødt til hele tiden at blive endnu klogere, både i forhold til teknologier og i forhold til det at drive en forretning.
3) Du skal netværke og skabe forbindelser
CIO.com skriver, at det er helt essentielt, at man kan etablere og fastholde gode forbindelser. Det gælder både dine interne samarbejdspartnere og de eksterne leverandører.
Du skal kunne kommunikere og artikulere og den vej rundt påvirke folk - og det gælder både dem, der er over og under dig i hierarkiet.
Du skal opbygge gode relationer, fordi de i høj grad også kan være afgørende, når it pludselig fejler.
Dette skal du også mestre
4) Du skal kende din virksomhed og din branche
Det er ikke nok at vide alt om it. Du skal også vide, hvordan teknologien passer ind i den virksomhed og den industri, du er en del af.
Forstå forretningens problemstillinger, og hvad målene er, og så vil du også kunne se, hvordan teknologien kan anvendes, lyder det på CIO.com.
Den succesfulde CIO hopper ikke med på nye it-trends, før der er en klar business case, der retfærdiggør investeringen.
5) Du skal kunne overbevise andre
Punkt fem på listen går på, at du som CIO skal kunne overbevise andre om det fornuftige i dine idéer.
Hvilken værdi giver det konkrete projekt, og hvordan får du andre folk, afdelinger og leverandører til at hjælpe til med at nå målet?
6) Find frem til talenterne
Endelig skal fremtidens CIO være god til at spotte talenter og hjælpe med at udvikle dem.
Dit hold af medarbejdere er helt afgørende for din egen succes, da du umuligt kan vide alt og mestre alt selv, skriver CIO.com.
Danmarks bedste CIO
Her på Computerworld kan du i den kommende tid møde de fem nominerede CIO'er til titlen som Årets CIO i Danmark.
- Henrik Amsinck, CIO i Lego.
- Jens Hartmann, CIO Grundfos.
- Per Kjersgaard Rasmussen, CIO i ATP.
- Anders Skovgaard, CIO i Coloplast.
- Mark Scotland, CIO i Damco.
Årets CIO i kåres den 6. juni på Den Blå Planet i Kastrup. Det er Computerworld, IDC, SAS Institute og Dansk IT, der står bag prisuddelingen.
Læs også: