Læs også:
It-forsker: Sådan kan it ødelægge dit firma
Collaboration. Social software. Samarbejdssystemer.
Det er betegnelserne for en af de hotteste it-trends i disse år, hvor ikke mindst emailen får på puklen for at være lidt for gammeldags en måde at kommunikere og samarbejde på i en virksomhed.
Hvor emailen ikke altid kan sikre den tilstrækkelige produktivitet hos medarbejderne, skulle de nye samarbejdsløsninger gerne være løsningen på netop den problematik.
Desværre sker det alt for ofte, at tiltag med social software og collaboration fejler, skriver rådgivningsfirmaet Gartner.
Selvom de fleste organisationer i dag tager sociale teknologier i brug, slår en stor del af dem Gartner fejl, fordi man følger en 'provide and pray'-tilgang.
"Med denne provide and pray-tilgang gives der adgang til en social collaboration-teknologi, hvorefter der bedes til, at der kommer noget godt ud af det som skabelsen af et community og interaktion mellem deltagerne, hvilket naturligvis giver forretningsværdi."
Ifølge analysefirmaet er succesraten for denne typer initiativer helt nede på blot 10 procent.
Her går det galt
Årsagen til dette knap så heldige billede er ifølge Gartner, at man ikke har været tilstrækkeligt opmærksomme på at sikre, at formålet med det nye tiltag er tydeligt, og at motivationen dermed mangler.
Risikoen for fejlslagne investeringer i samarbejdssoftware blev også beskrevet før påske af Dr. Carsten Sørensen, der forsker og underviser i it og innovation ved London School of Economics and Political Science.
"Jeg vil advare imod, at man tror, teknologi gør ret meget i sig selv," sagde Carsten Sørensen med henvisning til, at mange nu er på udkig efter emailens afløser.
Her ligger der et stort potentiale
Carsten Sørensen mener dog samtidig, at der ligger et kæmpe potentiale i at tage samarbejdssystemer i brug i virksomhederne, hvis man bare gør det på den rigtige måde.
"Teknologierne giver dig evnen til lynhurtigt og på en meget fundamental måde at lave algoritmer for alt muligt, så du kan komme i kontakt med folk, der kan hjælpe dig med det problem, du har lige nu og her. De kan virkelig skabe synergi."
Gartners udtalelse om en succesrate på blot 10 procent er baseret undersøgelsen af sociale tiltag i flere end 1.000 organisationer.
Det har også ført til identificeringen af, hvad der typisk går galt.
En af de ting, man ifølge Gartner skal sikre sig, er at medarbejderne kan se for sig, hvorfor de skal bruge tid og energi på at udnytte de nye teknologier.
I selve målsætningen med det sociale tiltag skal man desuden kunne vise det forretningsmål, man sigter efter.
Læs også: