Læs også:
Sådan skabte Apple en it-revolution med App Store
Sådan har Steve Jobs' død forandret Apple
Apples vilde aktie-succes klinger af: Måske har selskabet toppet
ComputerViews: Når it-historiebøgerne skal skrives engang i fremtiden, vil der være et pænt langt kapitel med titlen "Apples vilde årti."
Det vil formentlig blive indledt med lanceringen af iTunes og iPod i 2001 og afsluttet med lanceringen af den første iPad i 2010.
Med mindre der altså snart lanceres noget helt nyt og banebrydende fra Cupertino i Californien, hvorfra topchef Tim Cook styrer 72.800 ansatte og en butik med en årsomsætning på 900 milliarder kroner.
For Apples innovations-maskine ser ud til at mangle brændstof.
I nyere tid (i it-mæssig forstand) har den spyttet produkter ud, der har ændret spillereglerne i musikindustrien (iPod/iTunes), teleindustrien (iPhone), softwareindustrien (App Store) - og banet vejen for nyt marked for tablets (iPad).
Kaptajn Cook ved roret
Det var Steve Jobs, der stod på scenen, let foroverbøjet og med et fængende blik i øjnene, og præsenterede disse produkter.
Det siger sig selv, at han ikke havde kunnet gøre det, hvis det ikke var for de mange tusinde Apple-medarbejderes indsats, men det var i sidste ende ham, der var eksponent for Apple-innovationen.
I dag tilfalder den ære Tim Cook.
Den tidligere driftschef har vist sig yderst kompetent som CEO hvad angår de økonomiske resultater, siden Steve Jobs trådte tilbage som direktør på grund af kræftsygdommen.
Apples innovation har imidlertid ikke været imponerende i de år, der er gået med kaptajn Cook ved roret.
Apple er bestemt ikke en synkende skude - tværtimod - men selskabet har ikke, siden Steve Jobs gik bort i oktober 2011, skabt helt nye markeder eller vendt op og ned på eksisterende markeder.
Ur og fjernsyn fra Apple
Hvis man skal vælge den positive vinkel på Apples aktuelle situation, er det, at selskabet helt bevidst har trådt diskret på innovations-bremsen.
Forklaringen:
Apple har over de seneste år solgt så uendeligt mange iPhones og iPads, at pengene måned for måned er væltet ind i den i forvejen bugnende pengetank.
Hvorfor spytte helt nye produkt-kategorier på markedet, når investorerne allerede jubler, og kunderne fortsat strømmer til?
Hvorfor ikke vente med den der næste iGadget, til euforien klinger af - vente til alle antager, at Apple er ved at gå i stå?
Voilá - så kan Apple overraske alle kritikerne ved at sparke gang i et helt nyt forretningseventyr med den maksimale forretningsmæssige effekt.
Det er ved at være på tide
Hvis det er den strategi, der ligger på Tim Cooks iPad, sidder han formentlig netop nu og tygger på, om det er ved at være tid til det store trylleshow.
Produktet, som han kunne hive op af hatten, kunne meget vel være det Apple-ur, som alle taler om i disse måneder, eller Apple-fjernsynet, som efterhånden har været ventet længe blandt fans og analytikere.
Det vil være noget helt nyt på Apples hylder; noget, der skaber helt nye forretningsområder for selskabet.
Ingen af delene er dog endnu lanceret. Indtil videre er det blot vedholdende rygter. Og vil de, når/hvis de lanceres, rent faktisk kunne gøre det samme for Apple, som iPod, iPhone og iPad har været i stand til?
Eller er tryllestaven forsvundet?
De produkter, som Tim Cook hidtil har præsenteret som direktør, har først og fremmest været nye versioner af allerede eksisterende produkter - heriblandt iPhone 5, iPad Mini og Macbook Pro'er med Retina-skærme.
Når han endelig har præsenteret noget helt nyt som Apples egen korttjeneste, har det haft den stik modsatte effekt, end det var hensigten: Utilfredse kunder.
Her er Apples krise
Den manglende innovation fra Apples side får stadig flere til at stille spørgsmålet, om selskabet er ved at gå i stå?
Mest tydeligt ses denne nervøsitet måske på Apples aktiekurs, der efter at have været skudt helt vildt og tovligt i vejret, nu over det seneste halve år har oplevet en ganske voldsom nedtur.
Konkurrenterne er naturligvis klar til at udnytte den situation, at det er længe siden, Apple for alvor har overrasket verden.
Senest har Thorsten Heins fra Blackberry uddelt denne lille stikpille til Apple:
"Historien gentager sig selv ... innovationen i vores industri er så markant, at hvis du ikke innoverer med den hastighed, så kan du ret hurtigt blive erstattet. Brugergrænsefladen på iPhone er, med al respekt for hvad denne opfindelse var, nu fem år gammel," udtaler direktøren til et australsk nyhedsmedie.
Man skal naturligvis ikke lægge for meget i den udtalelse, når den kommer fra en virksomhed, der kæmper for et smartphone-comeback.
Omvendt må man erkende, at Thorsten Heins i det store hele har ret.
iPhone-styresystemet har modtaget adskillige opdateringer med nye funktioner gennem de seneste fem år - men konceptet med ikoner er stadig, som det altid har været.
Måske fordi det bare virker, måske fordi Apple endnu ikke har fundet på det næste banebrydende koncept?
Ingen priser til Apple
Et andet eksempel på Apples forsvundne tryllestav:
Hvert år på verdens største mobilmesse, Mobile World Congress, kåres verdens bedste mobilprodukter fra det forgangne år.
Apple har tidligere vundet med blandt andet iPad og iPhone, men i 2013-udgaven fik Apple nul og niks - i stedet gik prisen for den bedste smartphone eksempelvis til Samsung for Galaxy S3.
Og apropos Samsung så er den nye Galaxy S4 et eksempel på en ny smartphone, der rent feature-mæssigt giver Apples iPhone 5 baghjul.
Apples store styrke
Nu har Apple som bekendt altid været en mester i at skabe produkter, der låner teknologier og funktioner fra andre produkter - men bare er mere sammenhængende og velfungerende.
iPod var ikke den første MP3-afspiller, iPhonen var ikke den første smartphone, og iPad var ikke - slet ikke - den første tablet.
Men det var de produkter, der realiserede mainstream-gennembruddet ved at være lige præcis det, forbrugerne efterspurgte - og ved at blive lanceret på det helt rigtige tidspunkt.
Det kan et Apple-ur måske være det næste eksempel på, og det kan et Apple-fjernsyn måske også blive.
Men så igen: Ingen af delene er endnu lanceret.
Apples innovations-maskine er gået i stå. Spørgsmålet er, hvornår Tim Cook sparker gang i den igen?
Hvis han altså kan finde tryllestaven.
Læs også:
Sådan skabte Apple en it-revolution med App Store
Sådan har Steve Jobs' død forandret Apple
Apples vilde aktie-succes klinger af: Måske har selskabet toppet